Zobacz z czego można zbudować kursy na platformie. Najpierw włącz tryb edycji:
W każdym module widać przycisk Dodaj aktywność lub zasób, który pozwala dodawać różnego typu elementy do kursu.
Zobacz z czego możesz skorzystać:
Na zrzucie powyżej widoczne są wszystkie dostępne opcje, które podzielone są dodatkowo na dwie kategorie: Aktywności i Zasoby.
Pierwsza z aktywności Ankieta zawiera trzy typy instrumentów do badania oceny i stymulowana kształcenia w środowisku on-line. Nauczyciel może wykorzystać je w celu zebrania danych o swojej klasie i refleksji nad własnymi metodami nauczania. Nie jest to więc typ narzędzia w którym można przygotować spersonalizowane pytania na temat konkretnego problemu czy zagadnienia. Do tego celu przeznaczony jest Kwestionariusz.
Baza Danych to miejsce, w którym osoby studiujące mogą umieszczać swoje prace w postaci wpisów/rekordów. Nauczyciel może komentować i oceniać wpisy, może także zezwolić studentom/kom na ocenianie i komentowanie wpisów (ocena rówieśnicza). Oceny rówieśnicze można agregować, tworząc ostateczną ocenę, która jest zapisywana w dzienniku ocen. Jest to więc miejsce gdzie można się podzielić tym co się stworzyło i zobaczyć co inni zrobili.
Moduł Certyfikat Niestandardowy umożliwia generowanie certyfikatów PDF.
Czat to moduł w którym masz możliwość założenia pokoju na platformie i przeprowadzenie tam dyskusji w czasie rzeczywistym.
Na Forum odbywa się większość dyskusji. Jest kilka rodzajów forum – posiadają one różną strukturę i mogą umożliwiać ocenę każdego postu przez współuczestników. Posty mogą być przeglądane w różnych formatach i mogą zawierać załączniki. Osoby studiujące, które są subskrybentami forum otrzymają pocztą elektroniczną kopie każdego nowego postu. Prowadzący/a może narzucić subskrypcję wszystkim uczestnikom. Za pomocą Forum można realizować różne typy zadań np. daily challenge na forum pytań i odpowiedzi, gdzie uczestnicy/czki kursu nie widzą wpisów innych osób dopóki sami/e nie udzielą odpowiedzi.
Frekwencja to zainstalowana wtyczka, która pozwala na to aby zapisywać obecność studentów na platformie. Ma ona tą zaletę, że poza kontrolą kto i kiedy był na ćwiczeniach czy laboratoriach możesz na podstawie zaznaczonych obecności przyznać punkty, które będą się liczyły w końcowej ocenie z przedmiotu.
Głosowanie to prosty moduł, który pozwala ci poznać opinię osób studiujących albo dokonać im jakichś wyborów. Często stosowany do takich zadań organizacyjnych jak na przykład zapisy na egzamin, praktyki czy konsultacje. Jedną z przydatnych funkcjonalności jest możliwość samodzielnej korekty terminu – przykładowo gdy student/ka zmieni zdanie to może zwolnić termin i wybrać jakiś inny bez kontaktu z prowadzącym/ą. Możesz też ustalić, że na dany termin np. konsultacji może się zapisać ograniczona liczba osób.
H5P to skrót od HTML5 Package i ma na celu ułatwienie tworzenia, udostępniania i ponownego wykorzystywania interaktywnych treści. W H5P możesz przygotować interaktywne prezentacje, filmy, czy też testy. Wszelkie podejścia do wykonywanych aktywności są automatycznie oceniane, a ocena może zostać zapisana w dzienniku ocen.
Moduł Kwestionariusza pozwala tworzyć ankiety zawierające różnego typu pytania, w celu zebrania informacji czy opinii od osób studiujących.
Lekcja pozwala na przedstawienie treści w interesujący sposób na wielu stronach. Każda strona zwykle kończy się pytaniem i kilkoma odpowiedziami. W zależności od odpowiedzi udzielonej przez osobę studiującą, albo kontynuuje ona naukę, albo jest proszona o powtórzenie materiału. Lekcja pełni rolę samouczka. Nawigacja lekcji może być bardzo prosta, ale może też być całkiem skomplikowana w zależności od struktury materiału lekcyjnego.
Pakiet SCORM umożliwia umieszczenie na platformie zewnętrznie stworzonych zasobów kursowych, które będą się komunikować z platformą i przekazywać wyniki osób uczestniczących w kursie do dziennika ocen.
Ocenianie Rówieśnicze umożliwia wystawienie osobom studiującym ocen na podstawie ocen wystawionych im przez rówieśników. To narzędzie możesz skonfigurować tak, aby poszczególne osoby mogły także oceniać same siebie. Możesz wskazać wagę oceny rówieśników i nauczyciela, a także zmienić ocenę końcową obliczoną dla każdej osoby.
Aktywność Reengagement umożliwia wysyłanie w określonym czasie do osób studiujących i osób trzecich powiadomień zawierających przypomnienia o konieczności powrotu do kursu i ukończeniu danej aktywności.
Słownik pojęć umożliwia osobom studiującym tworzenie i używanie zbioru definicji. Można go także użyć do zbierania i organizowania zasobów czy informacji. Możesz zezwolić studentom/kom na dołączanie załączników do wpisów. Wpisy mogą być przeszukiwane alfabetyczne lub według kategorii, daty czy autora. Mogą być domyślnie zatwierdzane lub wymagać zatwierdzenia przez nauczyciela, zanim staną się widoczne dla wszystkich. Słownik pojęć można tak ustawić, że pojęcia będą automatycznie linkowane to wszystkich miejsc gdzie pojawią się w treściach kursu. Osoba prowadząca kurs może pozwolić na komentowanie pojęć. Pojęcia mogą być także oceniane przez nauczycieli/ki czy osoby studiujące. Oceny mogą być agregowane do końcowej oceny kursu, odnotowywanej w dzienniku ocen.
Moduł Test pozwala nauczycielowi na tworzenie testów składających się z pytań różnego typu np. wielokrotnego wyboru, dopasowywania, krótkich odpowiedzi czy numerycznych. Nauczyciel może zezwolić na wielokrotne podejście do testu, może ustalić limit czasowy, pytania mogą być losowo wybierane z banku pytań. Każda próba jest oceniana automatycznie, z wyjątkiem pytań opisowych/otwartych [te musi sprawdzić nauczyciel], a ocena jest zapisywana w dzienniku ocen. Bardzo istotne jest udzielanie kształtującej informacji zwrotnej. Powinna ona być wbudowana w test i pojawiać się zarówno przy odpowiedziach poprawnych, jak i błędnych. Informacja zwrotna jest też bardzo istotna w testach samouczkowych ponieważ znacząco wspomaga proces uczenia się.
Zasób Test Offline pozwala na to, by wykorzystać pytania stworzone do testu online i publikować je jako papierowy dokument. Osoby studiujące rozwiązują taki test w sali zaznaczając swoje wybory na arkuszach odpowiedzi. Arkusze te są skanowane a odpowiedzi importowane do systemu.
Moduł Warsztat pozwala na zbieranie, przeglądanie oraz wzajemną recenzję prac przesłanych przez osoby studiujące. Nauczyciel wcześniej przygotowuje wytyczne do takiej recenzji, zarówno ilościowe jak i jakościowe, i zamieszcza je w odpowiednim formularzu. Proces wzajemnego recenzowania prac, oraz zrozumienie kryteriów oceny może być wstępnie przećwiczony z wykorzystaniem przykładowych prac do oceny, przesłanych przez nauczyciela. Nauczyciel może również zamieścić przykładowe recenzje tych przykładowych prac. Studenci/tki otrzymują do zrecenzowania prace jednej lub więcej osób. Proces recenzji może być anonimowy. W tym module student/ka otrzymuje dwie oceny: ocenę za złożoną pracę, oraz ocenę za jakość recenzowania prac innych osób studiujących. Obydwie oceny są widoczne w dzienniku ocen.
Wiki umożliwia osobom studiującym dodawanie i edytowanie zbioru powiązanych ze sobą stron. Wiki może być tworzona w trybie grupowym [edytowana przez wszystkich uczestników] lub w trybie indywidualnym [każdy tworzy swoją odrębną wiki].
Moduł Zadanie pozwala nauczycielowi na komunikowanie się, zbieranie prac, ich ocenę i komentowanie. Prace składane są w formie plików dowolnego typu (tekstowe, multimedialne, obrazy itd) lub tekstu wprowadzanego bezpośrednio w edytorze na stronie. Nauczyciel oceniając zadania może zamieścić komentarz, oraz przesłać pliki (np. poprawioną pracę studenta, czy plik audio z komentarzem). Ocena może być wystawiona w skali numerycznej lub innej. Wystawione oceny widoczne są w dzienniku ocen.
W Zasobach znajduje się 7 elementów, a pierwszym z nich jest Adres URL:
Adres URL pozwala linkować do materiałów które są poza platformą np. podręcznik z Open AGH czy film z You Tube. Jeśli mamy więcej takich materiałów możemy umieszczać linki do nich w treści strony czy książki. Strona WWW może być wyświetlona np. w postaci osadzonej lub w wyskakującym oknie.
Folder to narzędzie które pozwala zebrać i udostępnić studentom grupę materiałów w jednym miejscu pod wspólną nazwą.
Moduł Książka pozwala tworzyć wielostronicowe materiały w formacie podobnym do książek papierowych, z rozdziałami i podrozdziałami. Książki mogą zawierać pliki multimedialne jak również tekst. Są pomocne w wyświetlaniu długich fragmentów tekstu, które mogą zostać podzielone na sekcje.
Pakiet treści IMS pozwala, aby pakiety stworzone zgodnie ze specyfikacją IMS Content Packing były wyświetlane w kursie.
Moduł Plik umożliwia dodanie pliku jako zasobu dostępnego z poziomu kursu. W zależności od ustawień jego zawartość może być wyświetlana np. na całej stronie przeglądarki internetowej lub udostępniona w postaci zasobu z wymuszoną opcją pobierania.
Moduł Strony pozwala na tworzenie stron przy pomocy edytora tekstowego. Strona może zawierać tekst, grafikę, dźwięk, wideo, linki do innych stron oraz wbudowaną zawartość taką jak np. Google Maps czy Youtube.
Zasób Tekst i media umożliwia wstawienie tekstu i obrazów pomiędzy aktywnościami na stronie kursu. Jest to pomocne w organizacji struktury kursu, np. jeśli chcemy podzielić długą listę aktywności za pomocą nagłówka lub obrazka. Za pomocą tego zasobu możemy też umieścić plik dźwiękowy czy wideo bezpośrednio na stronie głównej kursu.
Wszystkie te działania możesz wykonywać w trybie ciemnym (Włączanie ciemnego motywu).