Problem-Based Learning (PBL)
Problem-Based Learning jest jedną z metod kształcenia polegającą na skonfrontowaniu studentów z konkretnymi sytuacjami problemowymi związanymi z ich przyszłym życiem zawodowym oraz społecznym, przy jednoczesnym poszerzaniu i zdobywaniu nowej wiedzy.
Do czego przydatny jest PBL?
PBL pomaga studentowi w :
- zdobywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do rozwiązania danego problemu,
- trenowaniu samodzielnego myślenia i kreatywności,
- rozwijaniu kompetencji społecznych, pokonywania trudności, delegowania zadań, odpowiedzialności za wykonaną pracę,
- celowym poszerzaniu wiedzy w konkretnej dziedzinie,
- formułowaniu własnych pytań, analizie i krytycznym podejściu do poznawanych treści,
- szukaniu odpowiedzi i rozwiązań do stawianych problemów,
- doskonaleniu umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji oraz łączenia wiedzy z rozwiązaniem zadań,
- nauce podejmowania decyzji i wyciągania wniosków oraz bezpośredniego ponoszenia konsekwencji podejmowanych decyzji,
- doskonaleniu umiejętności pracy w zespole, otwartości na pomysły innych uczestników projektu, terminowości i odpowiedzialności za powierzone zadania,
- rozwijaniu umiejętności argumentacji,
- wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi do prac projektowych i przedstawiania wyników pracy oraz wystąpień publicznych,
- uczeniu się efektywnej pracy angażującej różne zmysły, ponieważ materiał może być prezentowany w formie tekstów, obrazów, materiałów audio i wideo, które odpowiadają różnym preferencjom uczenia się.
Student ma możliwość indywidualnego podejścia do danego problemu/ zadania oraz wypracowania własnej, skutecznej ścieżki i sposobu do jego rozwiązania, które następnie prezentuje w grupie i konfrontuje ze stanowiskiem uczestników projektu. Poprzez konieczność pracy w grupie doskonali kompetencje miękkie potrzebne do pracy w zespole, umiejętność argumentacji, zawierania kompromisów oraz umiejętności dochodzenia do konsensusu. W procesie pracy nad projektem bazującym na PBL można również nabyć umiejętności związane z planowaniem samodzielnej pracy, skoncentrowanej na konkretnym zagadnieniu.
PBL stawia wykładowcę w roli:
- mentora / tutora wspierającego aktywności studentów,
- eksperta nadzorującego pracę nad projektem przy jednoczesnym pozostawieniu uczestnikom projektu pola do samodzielnych poszukiwań oraz innowacyjnych rozwiązań.
Poprzez współpracę z grupami roboczymi, składającymi się z kilku osób, wykładowca ma możliwość indywidualnego podejścia do poszczególnych uczestników projektu, wspierając ich działania i poszukiwania. Aktywność wykładowcy polega przygotowaniu tematów i wstępnych materiałów do projektu, a w trakcie trwania prac na motywowaniu, wskazaniu możliwości, pola do rozwoju oraz jeśli to konieczne zachęcania do wyrównania ewentualnych deficytów. Dzięki wiedzy eksperckiej wykładowca ma możliwość przewidywania ewentualnych trudności, a jako autorytet służy pomocą, gdy zaistnieje taka potrzeba.
PBL daje wykładowcy szansę na zrezygnowanie z frontalnego sposobu prowadzenia zajęć ex cathedra. Umożliwia rozwój pasji i zainteresowań zarówno studentom jak i wykładowcy. Sprawia że dydaktyka łączy się z pracą badawczą i przez to staje się ponownie ciekawa i przystępna dla obu stron. Metoda PBL rozwija pasje oraz pokazuje bezpośrednie przełożenie nabytej wiedzy i umiejętności na efekty projektu.
Czas przebiegu pracy nad projektem PBL
W zależności od rodzaju projektu całość ma formę kilku spotkań najczęściej przez czas trwania całego semestru lub w postaci bloków tematycznych jako część seminariów kursów czy praktyk.
Plusy i minusy, czyli co na to studenci i wykładowcy?
- PBL wspomaga łączenie aktualnie posiadanej wiedzy z nowo poznaną.
- PBL charakteryzuje wysoki poziom motywacji uczestników projektu.
- Poprzez rozwiązywanie konkretnych problemów student może nabyć dodatkowe umiejętności fachowe oraz miękkie, cenione przez pracodawców i przydatne w życiu zawodowym. Ponadto zyskuje perspektywę i rozeznanie jak przyszła praca może wyglądać w rzeczywistości.
- Poprzez używanie i przetwarzanie wiedzy student dokładniej poznaje materiał i lepiej go zapamiętuje.
- Powodzenie wykonania całości projektu wymaga dużego zaangażowania ze strony wszystkich uczestników, dlatego dobrze sprawdza się dla studentów zaangażowanych, potrafiących pracować, planować pracę w dużej mierze samodzielnie.
- Duże znaczenie ma również nawiązywanie ciekawych znajomości, poznanie różnych preferencji uczenia się i podejścia do rozwiązania zadania/problemu.
- Przygotowanie i przeprowadzenie całości procesu jest na początku bardziej wymagające niż tradycyjny wykład lub ćwiczenia. Może też z początku zajmować więcej czasu.
- Dla osób mniej zaangażowanych, mniej doświadczonych lub zmotywowanych niejednoznaczność, złożoność czy brak sztywnych, jasno wytyczonych reguł rozwiązania zadania może powodować problemy lub konflikty w grupie.
- Trudnością może być na początku niejednorodność w wiedzy bazowej studentów.
- Studenci mogą mieć poczucie, że mimo tego, że pracują więcej i bardziej się angażują, tak naprawdę uczą się mniej i pozyskują mniej informacji niż ucząc się w sposób tradycyjny. Jednak badania przeprowadzone na podstawie kursów PBL nie potwierdzają takiego podejścia. Ponadto inne korzyści wynikające z tej metody takie jak umiejętność praktycznego wykorzystywania wiedzy czy umiejętności miękkie rekompensują ewentualną mniejszą ilość teoretycznie poznanego materiału.
Dobry problem do projektu PBL posiada pewne cechy charakterystyczne :
- złożoność,
- wielopoziomowość,
- realizm– umożliwia studentom zmierzenie się z rzeczywistymi zadaniami, które mogą napotkać w swojej dalszej karierze naukowej lub zawodowej,
- stwarzanie możliwość rozwijania zainteresowań, nakierowania studentów do poznania i pogłębienia wiedzy dodatkowej związanej z aktualnie przerabianym materiałem,
- uświadamianie, że może istnieć więcej niż jedno dobre rozwiązanie,
- wspieranie procesu analizy i syntezy.
PBL bazuje na przekształceniu procesu nauczania w aktywny proces uczenia się, wspierając przy tym kojarzenie związków przyczynowo-skutkowych.
Przykłady:
- PBL Resources (udel.edu) – Institute for transforming university education
- University at Buffalo Libraries – zasoby
- PBL: Problem-Based Learning (ccdmd.qc.ca)
Więcej informacji:
- Problem-Based Learning | Center for Teaching Innovation (cornell.edu)
- Problem-Based Learning: An Overview of its Process and Impact on Learning – ScienceDirect
- PBL: Problem-Based Learning (ccdmd.qc.ca)
- Problem-Based Learning – Education – Maastricht University