W czerwcu przyglądamy się refleksji w uczeniu się i nauczaniu. Refleksja jest jedną z kluczowych kompetencji studenta i nauczyciela – to umiejętność metapoznawcza (myślenie o myśleniu) połączona z kreatywnością i krytycznym myśleniem.
Pierwsze publikacje na temat refleksji w procesie uczenia pojawiły się już w latach 30 XX w. (John Dewey), a temat wciąż jest aktualny i podejmowany zarówno przez teoretyków pedagogiki, jak i praktyków – nauczycieli szkół i uniwersytetów. Nie jest również obcy nam – spostrzeżeniami nt. refleksji dzieliliśmy się z Wami już w 2008 roku. Wciąż przyglądamy się temu zagadnieniu – w tym miesiącu skupiliśmy się na następujących aspektach:
Refleksyjna praktyka i refleksyjne nauczanie
dowiedz się:
- czym jest refleksyjna praktyka, poznaj korzyści, modele oraz błędne przekonania: Getting started with Reflective Practice [źródło: Cambridge University Press & Assessment 2022],
- jak podnieść swoje kompetencje zawodowe poprzez refleksyjne nauczanie: How to encourage reflective teaching in your school [źródło: IRIS Connect UK],
- jakie pytania warto sobie zadać, by kształtować postawę refleksyjną: Iterative & Critical Reflection on Teaching [źródło: University of Georgia],
- jaka siła drzemie w autorefleksji nauczyciela: Self-reflection: are you a reflective teacher? [źródło: Keep ‘em Thinking],
- jakie czynniki mają wpływ na tworzenie przyjaznego środowiska uczenia się i nauczania: Five Factors for Effective Teaching [źródło: Philip Gurney, New Zealand Journal of Teachers’ Work 2007],
Narzędzia pomocne w rozwijaniu umiejętności bycia refleksyjnym nauczycielem
- poznaj 10 sposobów na to, by stać się bardziej refleksyjnym nauczycielem: How To Be A More Reflective Teacher [źródło: TeachThought],
- poznaj praktyczne narzędzia oraz zestaw pytań ułatwiających zbieranie informacji nt. prowadzonych zajęć: How to become a reflective teacher – The complete guide for reflection in teaching [źródło: BookWidgets],
- dowiedz się, jak prowadzić dziennik refleksji: Reflective teaching: Exploring our own classroom practice [źródło: BBC | British Council],
Nauczyciel refleksyjny
- How does Reflection Help Teachers to Become Effective Teachers? [źródło: International J. Educational Research 2013],
- Transforming Teaching Practice: becoming the critically reflective teacher [źródło: Reflective Practice],
- Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa [źródło: Repozytorium UKW],
Refleksyjność studentów
- poznaj cztery poziomy refleksyjności studentów [źródło: ResearchGate].