Luty w CeLu to miesiąc z dostępnością (cyfrową). Poza webinarem i wpisem przeglądowym na temat dostępności cyfrowej, dziś dzielimy się z wami materiałem poradnikowym czyli wskazówkami na temat prowadzenia zajęć, w których biorą udział osoby z niepełnosprawnościami (OzN).
Zwiększanie dostępności realizowane jest na uczelniach w różny sposób – np. poprzez realizację rekrutacji na studia za pośrednictwem serwisów internetowych, czy prezentowanie informacji i treści w serwisach zgodnych ze standardami WCAG, zapewnienie doradcy edukacyjnego lub asystenta dydaktycznego, ułatwienia informatyczne, elastyczne formy zaliczeń i egzaminów, realizację szkoleń i warsztatów uświadamiających w zakresie pracy z OzN, czy też adaptację budynków, dostosowanie oświetlenia, zapewnienie nagłośnienia z wykorzystaniem pętli indukcyjnej, dostosowanie bibliotek i stanowisk komputerowych dedykowanych pracy dla OzN. Rozwiązań jest bardzo wiele, niektóre są bardzo poste – do wdrożenia tu i teraz, inne wymagają nieco bardziej złożonych, nierzadko systemowych działań.
W miesiącu z dostępnością (cyfrową) dzielimy się wskazówkami, które jako dydaktycy i dydaktyczki możecie zastosować od razu, jeśli w waszych zajęciach uczestniczą osoby z niepełnosprawnościami. Jeśli doświadczenie pracy z OzN jeszcze przed wami, to dzięki lekturze wskazówek możecie poczuć się bardziej przygotowani na moment, kiedy na sali pojawi się student czy studentka z potrzebami, które trzeba będzie dodatkowo wspierać i adresować. Ten wpis otwiera cykl wpisów na temat prowadzenia dostępnej dydaktyki. W pierwszej części prezentujemy wskazówki dla dostępnej dydaktyki podczas pracy z osobami z niepełnosprawnością wzroku i słuchu.
Wskazówki zostały opracowane przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Fundację Instytutu Rozwoju Regionalnego. Są częścią szkolenia online “Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w środowisku uczelni”, które będzie uruchomione dla pracowników AGH już w semestrze letnim. W kolejnych wpisach opublikujemy wskazówki do powadzenia zajęć z osobami z niepełnosprawnością mowy, ruchu, w kryzysie psychicznym, z zaburzeniami spektrum autyzmu i z doświadczeniem chorób przewlekłych i neurologicznych.
Dydaktyka a niepełnosprawność wzroku
Ta infografika dostępna jest także w formacie PNG oraz formacie PDF.
Poniższa lista wskazówek jest poszerzeniem informacji z infografiki:
-
materiały wykorzystywane w procesie nauczania (także podczas egzaminowania), szczególnie tych opartych na przekazie wizualnym powinny być opracowane w formie dostępnej, np. uzupełnione o opisy alternatywne, audiodeskrypcję i/lub formy wypukłe,
-
pomocne może być udostępnianie materiałów odpowiednio wcześnie przed zajęciami, co pozwoli osobie niewidomej lub słabowidzącej aktywniej w nich uczestniczyć,
-
jeśli w zajęciach uczestniczy osoba niewidoma lubi słabowidząca, pamiętajmy, aby odczytywać na głos informacje wizualne i tekstowe (np. dane zawarte na wykresach, w prezentacji, na tablicy),
-
w przypadku przedstawiania eksponatów, makiet, modeli osoba powinna mieć możliwość zapoznania się z obiektem za pomocą dotyku (jeśli jest to możliwe) lub obejrzeć go z bliska (osoba słabowidząca),
-
należy akceptować udział w zajęciach asystenta/przewodnika osoby niewidomej lub słabowidzącej (zgodnie z Regulaminem studiów). Podczas komunikacji należy zwracać się do osoby niewidomej lub słabowidzącej (a nie do asystenta czy przewodnika),
-
osobie niewidomej może towarzyszyć pies asystujący. Pies asystujący pracuje, towarzysząc osobie niewidomej. Nie należy zaczepiać go, głaskać, inicjować zabawę, przywoływać lub w inny sposób rozpraszać,
-
warto uwzględnić dodatkowy czas na zapoznanie się z treścią, np. pleceń na egzaminie,
-
jeśli to możliwe, forma egzaminu powinna być taka sama, jak dla pozostałych uczestników zajęć, np. w przypadku egzaminu pisemnego warto zachować jego formę z wykorzystaniem komputera (a nie zamieniać na egzamin ustny).
Dydaktyka a niepełnosprawność słuchu
Ta infografika dostępna jest także w formacie PNG oraz formacie PDF.