Pierwszy dzień rozpoczęliśmy z przytupem od rozwinięcia kompetencji cyfrowych, instalując aplikację z elektronicznym biletem komunikacji miejskiej. W Lulea można liczyć właściwie wyłącznie na płatności cyfrowe więc przez cały pobyt nie widzieliśmy ani jednej korony szwedzkiej.
Później jednak zagłębiliśmy się w dydaktyce, z łatwością łapiąc równowagę między tym, co cyfrowe i analogowe. Zaś obiad zjedzony w jednym z najstarszych domów w Lulea (z 1665 roku!) – Wibergsgården przeniósł nas na moment w czasie do bielonych wapnem izb i swojskich domów z bali.
Odkrywanie kształcenia zaczęliśmy od spotkania z Tommy Lundstromem, Heather Jacksic i Marlene Merila, którzy pracują w zespole projektantów edukacyjnych i wspierają osoby pracujące na uniwersytecie w projektowaniu zajęć i kursów online. Poznaliśmy strukturę i organizację uczelni (tylko dwa wydziały!) pod kątem kształcenia.
Tommy opowiedział nam o kluczowym dla edukatorów dokumencie, jakim jest 9 zasad efektywnego kształcenia, opracowanym w 2012 roku na bazie wcześniejszych doświadczeń. Zasady te służą do ewaluacji programów i zajęć, a także stanowią bazę do projektowania wsparcia i oferty rozwojowej dla nauczycieli nauczycielek:
- Kształcenie skupia się na przejrzystych i ambitnych celach kształcenia, adekwatnych i znaczących dla potrzeb osób studiujących (ang. focus on know-how)
- Kształcenie wymaga od osób studiujących aktywnego zaangażowania w proces poprzez praktykę, współpracę i refleksję (ang. Cognitive processing)
- Ocenianie odzwierciedla cele oraz wpływa na aktywności edukacyjne i zaangażowanie osób studiujących (ang. assessment for guidance)
- Projektowanie kursów i zajęć ma czytelną strukturę, zaś polecenia są jasne i dostępne (ang. structure and comprehension)
- Osoby studiujące są regularnie angażowane w proces dawania i otrzymywania informacji zwrotnej (ang. knowledge enhancing feedback)
- Zajęcia i sposoby oceny wymagają od osób studiujących samodzielności w uczeniu się (ang. self-regulation and metacognition)
- Kształcenie jest zaplanowane pod kątem możliwości osób studiujących, ich wcześniejszej wiedzy, oczekiwań, umiejętności studiowania i in. (ang. students disposition considered)
- Komunikowanie pozytywnych, ambitnych celów
- Środowisko uczenia się jest pozytywne, wspierające i konstruktywne, pozwala na doświadczanie, eksperymentowanie i popełnianie błędów(ang. sound and supportive environment)
Z kolei Marlene przedstawiła nam ideę tworzenia otwartych kursów MOOC, które uniwersytet udostępnia, częściowo bezpłatnie, w portalu FutureLearn. Z 19 kursów można wybrać takie tematy jak śnieg czy projektowanie przestrzeni publicznych.
Spotkaliśmy się także z profesorem Peterem Törlindem, nagradzanym dydaktykiem, metodykiem i koordynatorem programu projektowania przemysłowego. Peter opowiedział o kulisach powstania kierunku oraz praktycznej realizacji 9 Zasad Efektywnego Kształcenia, ilustrując je konkretnymi przykładami zajęć i prac studenckich.
Dzień zakończyliśmy spacerem nad zupełnie zamarzniętą zatoką.
Wizyta studyjna została zrealizowana ze środków projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, IDUB – Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza oraz środków własnych.