Artykuły o współczesnych młodych dorosłych, o tak zwanej generacji Z, pojawiają się od pewnego czasu jak grzyby po deszczu. Co ciekawe, większość z nich opiera się na tych samych kilku badaniach, zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce. Specjalnie dla Was, przyjrzeliśmy się tym badaniom, a w zasadzie raportom, opisującym ich wyniki, skupiając się w szczególności na obszarach związanych z wyborami edukacyjnymi i zawodowymi młodych Polaków i Polek.
Czym jest generacja?
Nim pochylimy się nad konkretnymi danymi, przypomnijmy sobie, czym jest generacja i jak będziemy ją rozumieć w dalszej części tekstu. Słownik PWN definiuje generację jako „ogół ludzi, zwierząt lub roślin żyjących w tym samym okresie i będących mniej więcej w tym samym wieku”. Natomiast z Encyklopedii Socjologii dowiadujemy się, że jest to „zbiorowość jednostek wyodrębniona ze względu na specyficzny typ więzi społecznych łączących ludzi w tym samym mniej więcej wieku, tzn. mających za sobą podobne doświadczenia życiowe”. Przyjmijmy zatem, że przedstawiciel(k)i tej samej generacji łączy nie tylko zbliżona liczba lat, ale także wspólne doświadczenia, które przeżywali/ły w podobnym wieku. Można to łatwo zobrazować na przykładzie doświadczenia pandemii Covid-19.
Wszyscy współdzielimy to doświadczenie, ale zapewne wywarło ono inny wpływ na dzieci i młodzież w wieku szkolnym, niż na młodych dorosłych, borykających się z pierwszą pracą i początkami samodzielności, osoby w średnim wieku o ustabilizowanej sytuacji życiowej, czy seniorów/seniorki.
W przeanalizowanych źródłach brakuje zgodności co do tego, kiedy „kończy” się generacja Y (tzw. millenialsi) a „zaczyna” gen Z. Można się spodziewać, że wraz upływem czasu te granice się wyostrzą. Dostępne wyniki badań dotyczą głównie osób w przedziale wieku 16-30 lat, które na nasze potrzeby będziemy nazywać młodymi dorosłymi.
Obraz 1. Podział generacji ze względu na lata urodzenia. Opracowanie własne na podstawie załączonej bibliografii.
Badania nielosowe – o czym należy pamiętać
Zapoznając się z dalszą częścią artykułu warto mieć na uwadze fakt, że prezentowane wyniki oparte są o badania (wskazane w bibliografii), w których mimo rzetelnej metodologii i sporych prób badawczych, wykorzystano nielosowy dobór respondent(ek)ów – co za tym idzie, niemożliwe jest uogólnienie wyników na całą populację 20-30 latków w Polsce. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby przyjrzeć się dostępnym danym i poszukać inspiracji do lepszego zrozumienia tej grupy wiekowej.
Co ogólnie warto wiedzieć o generacji Z?
Zanim skupimy się na kwestiach, które nas szczególnie interesują, związanych z wyborami edukacyjnymi i zawodowymi gen Z, warto przyjrzeć się temu, w jakich czasach dorastały Z-tki i co ich ukształtowało. Analizowane źródła wskazują, że GENERACJA Z…
… to pokolenie internetowe, pierwsi ludzie dorastający w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. (iUW)
… to osoby bardzo indywidualistyczne, poszukujące realizacji swoich potrzeb, ale też paradoksalnie bardzo wyczulone na krzywdę innych i coraz bardziej odczuwające potrzebę sprawiedliwości społecznej. (SWPS, THEY.PL)
… nieustannie musi zarządzać swoim życiem w warunkach gospodarki silnie rynkowej, z coraz mniejszą ochroną socjalną ze strony państwa. (K. Messyasz, Folia Sociologica)
… zostało wychowane w przekonaniu, że ma wpływ na swoje życie. Zetki znają swoją wartość, są otwarte i asertywne. (SWPS, THEY.PL)
… to generacja dorastająca w świecie VUCA – w świecie zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity). (pwc)
… dorastała w czasach globalnego kryzysu finansowego — po gospodarczej zapaści w Stanach Zjednoczonych z 2008 r.(M. Sury, livecareer)
Warto pamiętać o tym, że przedstawiciele(ki) każdej generacji są następstwem czasów, w których dorastali/ły – wynikiem globalnych i indywidualnych doświadczeń.
Gen Z i wybory edukacyjne
Przechodząc do kwestii dla nas kluczowych – związanych z wyborami edukacyjnymi młodych ludzi oraz tym jak postrzegają wykształcenie formalne oraz pozaformalne, zacznijmy od przyjrzenia się, jak zmienia się liczba osób studiujących w ostatnich latach w Polsce. Jak możemy zaobserwować na Wykresie nr 1, od roku akademickiego 2013/14 liczba osób studiujących sukcesywnie spada. Wpływ na to ma kilka procesów.
Pierwszy z nich to zapaść demograficzna, objawiająca się spadkiem liczby urodzeń. Zależność jest prosta – im mniej ludzi ogółem, tym mniej osób studiujących. Kolejny proces, na który wskazuje Karolina Messyasz w swoim artykule „Pokolenie Z na rynku pracy – strukturalne uwarunkowania i oczekiwania”, to wzrost odsetka osób z wyższym wykształceniem w Polsce, co może się przekładać na spadek atrakcyjności i przydatności dyplomu uczelni wyższej. W roku 2007 w Polsce wykształceniem wyższym legitymowało się 19% populacji, natomiast w 2018 r. już 31%. Kolejny ważny aspekt, to zmniejszenie roli formalnego wykształcenia na rzecz certyfikowanych kursów i szkoleń, co jest charakterystyczne dla świata VUCA.
Wykres 1. Opracowanie własne w oparciu o „Pokolenie z na rynku pracy – strukturalne uwarunkowania i oczekiwania”, Karolina Messyasz.
Również na własnym podwórku wyraźnie obserwujemy trend spadku liczby osób studiujących. Zestawiając dane publikowane przez Centrum Organizacji Kształcenia AGH widzimy, że między rokiem 2018 a 2023 „ubyło” nam prawie 6 tysięcy studentów i studentek.
W tym czasie studia podjęły także osoby napływowe z Ukrainy, co jednak nie odwróciło trendu spadkowego. Warto zauważyć, że w roku 2012 w AGH studiowało ponad 35,5 tys. osób, co przy aktualnych liczebnościach stanowi wartość spektakularną.
Wykres 2. Opracowanie własne w oparciu o dane COK AGH.
Z danych przedstawionych w raportach Gen Z o sobie (SWPS, THEY.PL) oraz Studiując w świecie niepewnego jutra (iUW), jasno wynika, iż najważniejszym elementem życia, także pozwalającym zdobyć wymarzoną pracę jest samorozwój (czy też samodoskonalenie). Natomiast wykształcenie jako jeden z najważniejszych aspektów życia zostało wskazane jedynie przez 37% osób badanych i lokuje się na piątej pozycji za: samorozwojem, przyjaciółmi, zdrowiem i rodziną.
Obraz 2. Opracowanie własne na podstawie Gen Z o sobie (SWPS, THEY.PL), Studiując w świecie niepewnego jutra (iUW)
Dla prawie 60% osób badanych (studiujących w Uniwersytecie Warszawskim) edukacja formalna jest elementem potrzebnym do zdobycia wymarzonej pracy, plasującym się według liczby wskazań zaraz po samodoskonaleniu. Niewiele niżej z odsetkiem wskazań 55,6% mieści się edukacja pozaformalna.
Obraz 3. Opracowanie własne na podstawie Pokolenie Z – gen przedsiębiorczości (EY Polska)
Według danych przedstawionych przez EY Polska, dla lepszej edukacji młodzi ludzie potrzebują: praktyk zawodowych, mentoringu, projektów, badań i prac społecznych. Elementy te zostały wskazane przez co najmniej 50% badanych. Wnioskować zatem można, że młodzi dorośli chcą się uczyć praktycznie oraz z indywidualnym wsparciem mentorów i mentorek. Młodzi żyjący w świecie VUCA „chcą mieć i wiedzieć wszystko natychmiast”, także osiąganie efektów kształcenia musi być natychmiastowe.
W kontekście powyżej przedstawionych danych warto się zastanowić, czy poza łatwo identyfikowalnymi przyczynami spadku liczby osób studiujących, takimi jak zapaść demograficzna, nie mamy do czynienia także z dewaluacją formalnego wykształcenia i wzrostem znaczenia samodzielnego oraz indywidualnego zdobywania wiedzy i umiejętności? Czy oferta proponowana przez uczelnie jest atrakcyjna dla młodych ludzi? Czy formy kształcenia są adekwatne do potrzeb potencjalnych kandydatów/ek na studia? Czy oddają rzeczywistość rynkową?
Z-etki na rynku pracy
Przyjmując, że jednym z głównych celów kształcenia akademickiego jest przygotowanie osób studiujących do podjęcia pracy, warto dowiedzieć się, czym dla przedstawicieli i przedstawicielek gen Z jest praca zawodowa i czego od niej oczekują
Obraz 4. Opracowanie własne na podstawie: K.Rosiński MONEY.PL oraz Gen Z o sobie (SWPS, THEY.PL)
Według wyników badania zrealizowanego przez SWPS oraz THEY.PL, praca dla generacji Z to „źródło” rozwoju – w ramach instytucji lub poza nią. Czyli innymi słowy, praca ma dawać młodym możliwość progresu szeroko rozumianego. Może to być realizowane bezpośrednio w miejscu zatrudnienia – poprzez udział w ciekawych projektach, szkoleniach, współpracę z mentor(k)ami lub poza miejscem i godzinami pracy, ale dzięki środkom tam zarobionym, wystarczającym na swobodny rozwój.
Młodzi dorośli odrzucają kult pracy, charakterystyczny dla starszych generacji, niechętnie zostają po godzinach, a praca nie jest centrum ich życia. W tym kontekście pojawia się określenie „ciche odchodzenie” (ang. quiet quitting). Nie dotyczy ono zakończenia współpracy z danym pracodawcą, ale skupienia się tylko na tym, co zostało uzgodnione w ramach umowy. Praca nie jest elementem tożsamości Z-etek, natomiast ważne są dla nich wspólne z pracodawcą wartości (np. stosunek do ekologii, równości płci, zrównoważony rozwój).
Takie podejście pozwala młodym zachować balans między życiem zawodowym i osobistym, gdyż „nie samą pracą człowiek żyje”. Miejsce pracy według generacji Z powinno być przyjazne dla dobrostanu psychicznego. W tym kontekście ważna jest elastyczność obu stron, zaufanie zamiast kontroli oraz poczucie wpływu na organizację. Młodzi oczekują także wsparcia mentalnego.
Co jest dla nas ważne…
Co dla nas, jako Uczelni jest ważne w kontekście powyższych danych? Przede wszystkim refleksja! Czy poza zmianą systemową, w której finansowanie nie byłoby bezpośrednio zależne od liczby osób studiujących, możliwe są zmiany na naszym poziomie? Jak możemy dostosować się do potrzeb i oczekiwań młodego pokolenia? Czy to uniwersytet powinien się zmieniać?
Obraz 5. Opracowanie własne.
Na pewno warto pamiętać o tym, że zmiana pokoleniowa jest czymś naturalnym. Młodsze generacje nie są ani lepsze, ani gorsze o tych starszych… są po prostu inne, ponieważ ukształtowały je inne doświadczenia. Co możemy wziąć pod uwagę projektując proces kształcenia dla generacji Z?
- elastyczność, aktualność, nowoczesność;
- naukę przez praktykę i doświadczenie;
- indywidualne podejście do jednostki;
- dbałość o dobrostan psychiczny.
Z-etki chcą się uczyć i rozwijać ale „na swoich” zasadach. Wiedzą już, że dyplom uczelni wyższej niczego nie gwarantuje a kluczowe są wiedza, kompetencje i umiejętności, które mogą zdobywać z różnych pozafromalnych źródeł. Młodzi dorośli żyją w scyfryzowanym świecie, chłonąc aktualności i takiego kształcenia oczekują – aktualnego i nowoczesnego, nadążającego za rzeczywistością. Z-etki oczekują kształcenia opartego o praktykę i naukę przez doświadczenie. Chcą od razu widzieć efekty i zastosowanie. Szukają przewodników i przewodniczek, którzy/e potraktują ich indywidualnie, pomogą rozwinąć skrzydła jednocześnie dbając o ich dobrostan psychiczny.
Ważne dla nich jest także elastyczne podejście do jednostki, do jej indywidualnych potrzeb i możliwości. Łatwo sobie wyobrazić, jak młodzi ludzie zadają sobie pytanie – dlaczego mam realizować liczne kursy i przedmioty, niezbędne do ukończenia studiów, skoro połowa z nich mnie nie interesuje? Istnieją przecież alternatywy pozaformalnego kształcenia online.
Pamiętajmy o tym, że Z-etki są przeświadczone o tym, iż mają wpływ na swoje życie, nie boją się rezygnować z tego, co ich nie rozwija i szkodzi zdrowiu, także psychicznemu.
W Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki, już od jakiegoś czasu staramy się podsuwać Wam metody i techniki kształcenia oraz narzędzia, które pozwalają unowocześnić zajęcia, zbudować relacją z osobą studiującą a także zadbać o dobrostan swój i innych.
Czasami wystarczą drobne zmiany, które mogą się przysłużyć wszystkim osobom tworzącym Uczelnię.
Bibliografia:
- Człowiek w świecie VUCA, Joanna Kucharczyk-Capiga, pwc, 2019.
- Encyklopedia socjologii, Warszawa, Oficyna Naukowa, 2000, Suplement, ss. 193-197.
- Informacja prasowa: Cztery pokolenia na polskim rynku pracy, Warszawa, PARP, 2023.
- Insighty o generacji bez generalizacji. GEN Z O SOBIE I OTACZAJĄCYM ICH ŚWIECIE JAKIE SĄ POLSKIE ZETKI, Uniwersytet SWPS, THEY.PL, 2024.
- Kształcenie w liczbach; dane dot. liczby osób studiujących w AGH dla danego roku; Centrum Obsługi Kształcenia AGH; dostęp: https://www.cok.agh.edu.pl/ksztalcenie-w-liczbach
- MŁODE WARTOŚCI Raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy i Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, Prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, dr Agnieszka Kozłowska, Warszawa, 2022.
- Nadchodzi pokolenie wypalonych? Skupieni na sobie młodzi zmierzą się z polskim kultem pracy, Krystian Rosiński, 2023; dostęp: https://www.money.pl/gospodarka/nadchodzi-pokolenie-wypalonych-skupieni-na-sobie-mlodzi-zmierza-sie-z-polskim-kultem-pracy-6825619576986560a.html
- Pokolenie Z – co to jest? Charakterystyka gen Z na rynku pracy, Małgorzata Sury, 2024; dostęp: https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/pokolenie-z.
- Pokolenie Z – gen przedsiębiorczości, EY Polska, 2021; dostęp: https://www.ey.com/pl_pl/news/2021/05/badanie-ey-pokolenie-z.
- POKOLENIE Z NA RYNKU PRACY – STRUKTURALNE UWARUNKOWANIA I OCZEKIWANIA, Karolina Messyasz, ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA SOCIOLOGICA 76, 2021; dostęp: https://doi.org/10.18778/0208-600X.76.06
- Słownik pojęć GUS (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/840,pojecie.html).
- Słownik Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/sjp/generacja;2461208.html).
- Studiując w świecie niepewnego jutra: perspektywy, sprawczość, wizje przyszłości, Warszawa, Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
- Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2022/2023 (wyniki wstępne), Warszawa, Główny Urząd Statystyczny, 2023.