ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Formatuję tekst w celu ułatwienia nauki – wtyczka C4L

Tutorial

Wtyczka Component for Learning (C4L) jest zbiorem komponentów zaprojektowanych dla treści edukacyjnych. Kolekcja elementów semantycznych ma na celu zmniejszenie obciążenia poznawczego osób studiujących.

Przejdź w tutorialu do: Jak usunąć, Jak stosować

Gdzie znaleźć / Jak dodać

W edytorze tekstu kliknij ikonę przypominającą klocek lego.

 

Wyświetli się menu. Kliknij komponent, który chcesz zastosować. Dla przykładu został wybrany Key concept.

 

Wybrany komponent pojawi się w edytorze z roboczym tekstem, który możesz podmienić na swój.

 

Drugim sposobem na dodanie komponentu jest:

  1. napisanie treści w edytorze,
  2. zaznaczenie tekstu, który chcesz umieścić w komponencie,
  3. kliknięcie ikony klocka lego w edytorze,
  4. wybranie komponentu.

Uwaga: przy drugim sposobie, jeżeli masz sformatowany zaznaczony tekst (bold, kursywa, dodany link itp.), takie formatowanie zostanie usunięte przez komponent.

Rada: dodawaj, ewentualnie, tego typu formatowanie po użyciu komponentu. Jednak, w miarę możliwości, ograniczaj się głównie do formatowania zaznaczonego tekstu przez komponent.

Więcej o ciemnym motywie w UPeL

 

Jak usunąć

Jeżeli klikniesz nie ten komponent, który chciałeś/łaś użyj skrótu Ctrl+Z / Cmd+Z.

Innym sposobem na usunięcie komponentu jest wejście w edytor HTML i skasowanie fragmentu kodu z komponentem. By wejść w edytor HTML kliknij ikonę w menu edytora tekstu. Jeżeli nie widzisz tej ikony, rozwiń menu edytora tekstu klikając ikonę

Jak stosować

Trzymaj się poniżej opisanych zasad, gdy korzystasz z elementów C4L w kursie. To bardzo ważne, by każdy wykorzystywał formatowanie tekstu za pomocą wtyczki w taki sam sposób. Dzięki temu ułatwiasz osobom studiującym naukę.

WAŻNE:

Tutorial jest bardzo rozbudowany i zawiera sporo istotnych i powiązanych ze sobą treści, w związku z tym:

  1. Jeżeli czytasz tutorial po raz pierwszy, zalecamy zapoznać się z całą treścią.
  2. Jeżeli odwiedzasz artykuł po raz kolejny i już stosujesz od jakiegoś czasu elementy C4L, by szybciej znaleźć treść dotyczącą konkretnego formatowania skorzystaj z poniższego menu:

 

Menu elementów:

Contextual elements: nadają treściom określone znaczenie w kontekście uczenia się.

  • Key concept: podkreśla koncepcję lub pomysł.
  • Tip: oferuje porady, sugestie, wskazówki.
  • Reminder: wydobywa konkretna koncepcję, która może pomóc osobom studiującym lepiej zrozumieć bieżący temat.
  • Quote: podkreśla cytat tekstowy jakiegoś autora lub dzieła spoza Twojej treści.
  • Do/don’t cards: pokazują porównanie, w którym osoba studiująca może znaleźć prawidłowe i nieprawidłowe sposoby wykonania czegoś lub wyobrażenia sobie konkretnego pomysłu we wspólnym kontekście.
  • Reading context: zapewnia kontekst wizualny odpowiedni do czytania, mający zastosowanie do fragmentów tekstu w treści głównej.
  • Example: podkreśla znaczący przypadek, który pomaga osobom studiującym zrozumieć koncepcję lub ideę wyjaśnioną w treści.
  • Figure: Integruje obraz z przepływem treści, umożliwiając wstawienie przypisu i źródła.
  • Tag: ustala środowisko kontekstowe dotyczące rodzaju tematu, kategorii lub podobnych taksonomii.
  • Inline tag: umożliwia odwoływanie się do kategorii lub innych taksonomii wewnątrz akapitu.

Procedural components: pomagają osobom studiującym sensownie poruszać się po procesie uczenia się.

  • Attention: przyciąga uwagę do istotnej kwestii lub informacji.
  • Due to date: wyświetla datę, do której osoba studiująca ma wykonać określone zadanie.
  • Estimate time: wyróżnia szacowany czas wykonania danej czynności przez osoby studiujące.
  • Learning outcomes: prezentuje oczekiwane efekty uczenia się, które osoba studiująca może uzyskać po ukończeniu kursu lub aktywności.
  • Procedural context: dostarcza szczegółowy opis procedury, którą należy wykonać w określonym kontekście.

Evaluative components: oferują wkład w ocenę i monitorowanie działań edukacyjnych.

  • Expected feedback: przekazuje informacje zwrotne lub powiązane informacje na temat określonego zadania.
  • Grading value: prezentuje względna wartość oceny danego zadania.

Helper components: struktury wizualne bez wartości semantycznej przeznaczone dla wyjątkowych przypadków.

  • All-purpose card: zapewnia fragmentowi treści własny kontekst wizualny, aby go wyróżnić.

 

 

Contextual elements

Nadają treściom określone znaczenie w kontekście uczenia się.

 

  Key concept – podkreśla koncepcję lub pomysł.

Przypadki użycia

  • Zwięzła definicja odpowiedniego pojęcia.
  • Krótka synteza konkretnego pojęcia, które zostało wyjaśnione powyżej.
  • W materiałach naukowych do wyświetlania formuł lub abstrakcyjnych wyników matematycznych.

Odradzamy…

  • Aby był dłuższy niż zdanie lub dwa.
  • Używanie go zbyt często.
  • Dodawanie obrazów wewnątrz, ponieważ komponent jest przeznaczony do tekstu syntetycznego. Użyj komponentu Figure do obrazów.

Podgląd komponentu:

 

 Tip – oferuje porady, sugestie lub wskazówki.

Przypadki użycia

  • Udzielanie porad lub wskazówek (dotyczących samej treści, a nie aspektów proceduralnych związanych z nauką).
  • Aby wyjaśnić pojęcie.
  • Pomoc w zapobieganiu typowym błędom (konkretna koncepcja lub idea jest często źle rozumiana lub prowadzi do nieporozumień).

Odradzamy…

  • umieszczanie w nim dużą ilość treści, powinien on być krótki i zwięzły.

Podgląd komponentu:

 

Reminder – wydobywa konkretną koncepcję, która może pomóc osobom studiującym lepiej zrozumieć bieżący temat.

Przypadki użycia

  • Podczas wprowadzania nowej koncepcji, która wymaga określonej wcześniejszej wiedzy, którą zakłada się, że została nabyta przez osobę studiującą.
  • Po wyjaśnieniu złożonej koncepcji, komponent Reminder może być wykorzystany do podsumowania istotnej części, którą osoba studiująca powinna zapamiętać.
  • W środowisku praktycznym można go użyć do odświeżenia pamięci osób studiujących w odniesieniu do koncepcji teoretycznej potrzebnej do rozwiązania ćwiczenia, oszczędzając konieczności jej wyszukiwania.

Podgląd komponentu:

 

  Quote – Podkreśla cytat tekstowy jakiegoś autora lub dzieła spoza naszej treści.

Przypadki użycia

  • Podkreślenie konkretnej koncepcji lub idei.
  • Podkreślenie znaczenia tej koncepcji lub idei.
  • Aby pomóc osobie studiującej zrozumieć znaczenie i konsekwencje tej koncepcji lub idei.
  • Pokazanie doświadczonego punktu widzenia na daną sprawę.
  • Nadanie kontekstu konkretnemu tematowi, w odniesieniu do precedensów jego badania lub wiedzy.
  • Prezentacja świadomych osądów wybitnych autorów lub postaci historycznych dotyczących określonej kwestii.

Odradzamy…

  • używania go do długich fragmentów cytowanego tekstu; do tego celu zalecany jest komponent Reading Context.

Podgląd komponentu:

 

  Do / don’t cards – zapewnia wyświetlanie porównawcze, w którym osoba studiująca może znaleźć prawidłowe i nieprawidłowe sposoby wykonania czegoś lub wyobrażenia sobie konkretnego pomysłu we wspólnym kontekście wizualnym.

 

Przypadki użycia

  • W kontekście praktycznym (najczęściej), aby wyjaśnić właściwy/niewłaściwy sposób robienia czegoś. Przewiduje potencjalny problem i zapewnia jego rozwiązanie.
  • W kontekście teoretycznym, aby pomóc osobie studiującej docenić różnice między prawidłowym a nieprawidłowym podejściem do konkretnej koncepcji lub pomysłu. Komponent podkreśla konkretną kwestię, która może być źle zrozumiana przez osoby studiujące, a następnie pokazuje prawidłowy sposób jej rozwiązania.

Odradzamy…

  • używanie tylko karty “Do”/”Tak”. Podczas gdy odwrotne podejście – używanie tylko karty „Don’t”/”Nie” – może działać jako ostrzeżenie oparte na zwykłych błędach i błędnych przekonaniach, wyświetlanie samej karty „Do”/”Tak” nie miałoby większego sensu, ponieważ oczekuje się, że wyjaśniona koncepcja lub procedura będzie poprawna sama w sobie.

Podgląd komponentu:

 

  Reading context – zapewnia kontekst wizualny odpowiedni do czytania, mający zastosowanie do fragmentów tekstu w treści głównej.

Przypadki użycia

  • Aby tekst był bardziej czytelny.
  • Aby przekazać poczucie odrębnego kontekstu, w którym dominuje czynność czytania, której towarzyszy skupienie i radość związana z samym zadaniem czytania.
  • Aby tekst można było łatwo zidentyfikować jako literacki lub specjalistyczny.
  • Aby wyświetlić cytat znacznie dłuższy niż pojedynczego zdania, do którego lepiej nadaje się komponent Quote.

Podgląd komponentu:

 

  Example – podkreśla znaczący przypadek, który pomaga osobom studiującym zrozumieć koncepcję lub ideę wyjaśnioną w treści.

Przypadki użycia

  • Pokazanie przykładu, który wymaga pewnego stopnia dopracowania.
  • W kontekście praktycznym, aby pokazać konkretny sposób rozwiązania problemu.

Odradzamy…

  • używania go do przykładu, który nie wymaga rozwinięcia, który prawdopodobnie lepiej pasowałby do prostego wyliczenia w samym akapicie.

Podgląd komponentu:

 

  Figure – Integruje obraz z przepływem treści, umożliwiając wstawienie przypisu i źródła.

Przypadki użycia

  • Zilustrowanie koncepcji wspomnianej w treści.
  • Dodanie precyzji lub szczegółów do konkretnej koncepcji lub idei.
  • Pomoc w zmniejszeniu złożoności koncepcji, której zrozumienie wymaga znacznego poziomu abstrakcji.

Podgląd komponentu:

  Tag – ustala środowisko kontekstowe dotyczące rodzaju tematu, kategorii lub podobnych taksonomii.

Przypadki użycia

  • Wyświetlanie niektórych treści w ramach określonej taksonomii zgodnie z inną logiką niż główna hierarchia tytułów.
  • W kontekście praktycznym, aby uwydatnić podział między różnymi kompetencjami wymaganymi podczas ich wdrażania; na przykład różne umiejętności wymagane w poszczególnych etapach jednego ćwiczenia.

Podgląd komponentu:

 

  Inline tag – umożliwia odwoływanie się do kategorii lub innych taksonomii wewnątrz akapitu.

Przypadki użycia

  • Gdy kategoria lub inna taksonomia została utworzona za pomocą komponentu Tag, używamy Inline tag, aby odnieść się do niej w tekście.
  • W przypadku niejawnych kategorii związanych ze statusem treści, tj. w celu wskazania, że dany artykuł został niedawno dodany, z tagiem New / Nowość.

Podgląd komponentu:

 

 

Procedural components

Pomagają osobom studiującym sensownie poruszać się po procesie uczenia się.

 

  Attention – Przyciąga uwagę do jakiejś istotnej kwestii lub informacji.

Przypadki użycia

  • Ostrzega osoby studiujące o istotnym aspekcie, który muszą rozważyć w związku z tematem nauki, nie samą koncepcją, ale elementem jako tematem nauki.
  • W kontekście predefiniowanego przepływu nauki, przyciąga uwagę osoby studiującej do zalecanego (lub oczekiwanego) sposobu postępowania w określonym kontekście.

Odradzamy…

  • używania do wskazania bardziej zwięzłych aspektów proceduralnych, takich jak termin wykonania zadania (dla tego zastosowania istnieje komponent Due to date).
  • używania do wskazania bardziej zwięzłych aspektów ewaluacyjnych, takich jak oczekiwany format dostarczenia zadania (dla tego zastosowania istnieje komponent Procedural context).

Podgląd komponentu:

 

  Due to date – Wyświetla datę, do której osoba studiująca ma wykonać określone zadanie.

Przypadki użycia

  • Aby wizualnie wyróżnić termin, ułatwiając osobom studiującym zapamiętanie go.

Podgląd komponentu:

 

  Estimate time – wyróżnia szacowany czas wykonania danej czynności przez osoby studiujące.

Przypadki użycia

  • W kontekście teoretycznym, aby pomóc osobom studiującym obliczyć przybliżony czas trwania określonej treści.
  • W kontekście praktycznym, aby ustalić optymalny lub wymagany czas na wykonanie zadania.

Podgląd komponentu:

 

  Learning outcomes – prezentuje oczekiwane efekty uczenia się, które osoba studiująca może uzyskać po ukończeniu kursu lub aktywności.

Przypadki użycia

  • Wyświetlanie celów edukacyjnych (ogólnych zamierzonych wyników kursu lub programu).
  • Aby podkreślić cele uczenia się (czego oczekuje się od osoby studiującej po zaangażowaniu się w określoną aktywność edukacyjną).

Podgląd komponentu:

 

  Procedural context – dostarcza osobom studiującym szczegółowy opis procedury, którą należy wykonać w określonym kontekście.

Przypadki użycia

  • Zachęcenie osób studiujących do podjęcia określonego działania, tj. wykonania zadania, odniesienia się do materiałów uzupełniających itp.
  • Informowanie osoby studiującej o tym, gdzie na etapach nauki znajduje się w danym momencie, mówiąc proceduralnie.
  • W kontekście praktycznym, aby wyszczególnić cechy oczekiwanego wyniku: wymagany format, zalecaną liczbę znaków/słów, ton pisania, konkretny sposób wdrożenia wzajemnej oceny…

Podgląd komponentu:

 

  Evaluative components

Oferują wkład w ocenę i monitorowanie działań edukacyjnych

 

  Expected feedback – przekazuje osobie studiującej informacje zwrotne lub powiązane informacje na temat określonego zadania.

Przypadki użycia

  • Zapewnienie osobom studiującym informacji zwrotnej związanej z bieżącym zadaniem.
  • Jeśli nie oferuje informacji zwrotnej w danym momencie, aby wskazać, kiedy osoba studiująca otrzyma taką informację zwrotną.
  • Jeśli nie oferuje informacji zwrotnej w danym momencie, aby określić, w jaki sposób informacja zwrotna zostanie przekazana i/lub jakie są wymagania do jej otrzymania.

Podgląd komponentu:

 

  Grading value – prezentuje względną wartość oceny dla danego zadania.

Przypadki użycia

  • Skierowany wyłącznie do kontekstów praktycznych, ustala częściową wartość bieżącego zadania w odniesieniu do całkowitej oceny.

Podgląd komponentu:

 

 

  Helper components

Struktury wizualne bez wartości semantycznej przeznaczone dla wyjątkowych przypadków.

  All-purpose card – zapewnia fragmentowi treści własny kontekst wizualny, aby go wyróżnić.

Przypadki użycia

  • W treściach teoretycznych wyznacza oddzielny kontekst od głównego wątku.
  • W quizach lub innych środowiskach oceny/praktyki, które obejmują zarówno teorię, jak i praktykę, może być używany jako wyróżnik dla teorii.

Zalecamy

  • Używaj go oszczędnie, nie więcej niż raz w każdym widocznym fragmencie treści, wtedy osiągnie swój cel różnicujący.

Odradzamy…

  • używać do wyróżnienia koncepcji lub pomysłu; Key concept jest semantycznie przeznaczonym komponentem do tego celu.

Podgląd komponentu:

 

 

Większość zastosowanej instrukcji pochodzi ze źródłowej strony projektu https://componentsforlearning.org/

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej