Projekt CUTIE, w którym bierzemy udział, jest oparty o ramę kompetencji cyfrowych DigCompEdu dotycząca edukacji. Tym artykułem zaczynamy całą serię, która wprowadzi Cię we wszystkie 22 kompetencje cyfrowe. Razem z claude.ai została stworzona historia wyimaginowanej grupy dydaktyków i dydaktyczek w wyimaginowanej szkole wyższej, aby na ich przykładzie przybliżyć Ci każdą kompetencję. W kolejnych miesiącach poznasz jedną po drugiej w każdym z 6 obszarów i ich 6 poziomów: Nowicjusza, Odkrywcę, Integratora, Eksperta, Lidera i Pioniera.
Wprowadzenie
W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera.
Obszar 1: Zaangażowanie zawodowe
Kompetencja 1.1: Komunikacja
Nowicjusz: Pan Nowak używa uczelnianego e-maila tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Wysyła krótkie wiadomości do swoich przełożonych i reaguje na pilne e-maile, często z opóźnieniem. Jego studenci i studentki kontaktują się z nim głównie podczas lub po zajęciach.
Odkrywca: Pani Kowalska regularnie sprawdza swoją pocztę elektroniczną i odpowiada na wiadomości od kolegów i koleżanek oraz swoich studentów i studentek. Zaczęła też korzystać z prostej grupy na komunikatorze, gdzie dzieli się informacjami o prac domowych. Uczestnicy i uczestniczki jej zajęć zaczynają doceniać możliwość zadawania pytań online.
Integrator: Pan Wiśniewski utworzył dedykowany kanał komunikacji dla każdej ze swoich grup. Prowadzi konsultacje online i skutecznie łączy komunikację cyfrową z tradycyjną. Jego studenci i studentki aktywnie angażują się w dyskusje online i współpracują przy projektach wykorzystując różne platformy.
Ekspert: Pani Dąbrowska koordynuje projekt międzygrupowy, wykorzystując specjalistyczne narzędzia do zarządzania zadaniami i komunikacji. Stworzyła system powiadomień ułatwiający pracę zespołową. Uczestnicy i uczestniczki jej zajęć świadomie wybierają odpowiednie kanały komunikacji w zależności od celu.
Lider: Pan Kamiński reorganizuje system komunikacji w całym zespole, wprowadzając zintegrowane rozwiązanie obejmujące wideokonferencje, współdzielenie dokumentów i zarządzanie projektami. Jego studenci i studentki tworzą własne kanały komunikacji i dzielą się dobrymi praktykami z innymi grupami na roku.
Pionier: Pani Zielińska zainicjowała ogólnouczelniany projekt tworzenia strategii komunikacji cyfrowej, angażując wszystkich interesariuszy. Opracowała innowacyjny system łączący różne narzędzia, który stał się wzorem dla innych uczelni w regionie. Jej studenci i studentki aktywnie współtworzą tę strategię i samodzielnie tworzą nowe rozwiązania komunikacyjne.