Jednym z pakietów działań w projekcie CUTIE jest współdziałanie i współtworzenie przez osoby uczące i studiujące działań, które przyczynią się do rozwoju kompetencji cyfrowych pierwszej z tych dwóch grup.
W związku z tymi działaniami nasze Centrum przeprowadziło drugie już serii warsztatów z osobami studiującymi. Pierwsze odbyły się w grudniu 2023 roku i poprowadziła je Karolina Grodecka. Dzięki zastosowanej metodzie Design Thinking osoby studiujące mogły prototypować swoje projekty. Dotyczyły one głównie dwóch potrzeb: jak wspomóc efektywne uczenie się i skuteczne motywowanie osób studiujących. I te potrzeby stały się punktem wyjścia dla naszych kolejnych warsztatów.
Z kolejną grupą studentów i studentek spotkały się 20 marca Karolina Grodecka i Ewa Zarzycka-Piskorz. Nasi dydaktycy i dydaktycy – Anna Twaróg, Kamila Gandecka, Piotr Chyła i Adam Żądło – zaprosili razem 16 osób studiujących na 4 wydziałach: Wydziale Humanistycznym, Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska, Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki i Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej.
Pierwsza część naszych warsztatów dotyczyła identyfikowania kompetencji z 4 obszarów: Nauczanie i uczenie się, Ocenianie, Wspieranie uczących się, Wspieranie cyfrowych kompetencji uczących się. Wymieszane grupy osób uczących i studiujących pracowały nad dopasowaniem konkretnej kompetencji z jednego obszaru do jej poziomu: Nowicjusz, Odkrywca, Integrator, Ekspert. Na przykład na jakim poziomie jest “Pani Kowalska, która regularnie wykorzystuje prezentacje multimedialne i okazjonalnie proste filmy edukacyjne. Eksperymentuje z tablicą interaktywną. Jej uczniowie zaczynają interaktywnie korzystać z podstawowych narzędzi”? Kolejne zadanie było bardziej wymagające, ponieważ należałoby nie tylko określić poziom danej kompetencji, ale też przyporządkować ją do jednego z czterech obszarów. Wszystko to służyło temu, żeby poznać na tyle na ile było to możliwe w tym spotkaniu kompetencje cyfrowe po to, by móc je potem wykorzystać do przypisania “Idealnemu cyfrowemu dydaktykowi”.
Druga część naszych warsztatów była kluczowa. ponieważ jej celem było stworzenie persony, który posiada wachlarz kompetencji cyfrowych. Tym razem uczący pracowali w oddzielnej grupie. Celem tego ćwiczenia była odpowiedź na 3 zasadnicze pytania (lekko zmodyfikowane dla obu grup): Czego potrzebuję od mojego idealnego dydaktyka cyfrowego, aby ten wspierał mnie w efektywnym uczeniu się i skutecznie motywował do nauki?, Jakie działania powinien podejmować?, Jakie umiejętności powinien posiadać? Po prezentacji person została ustalona lista topowych oczekiwań.
Ostatnia część warsztatów była tym, na co najbardziej czekałyśmy. Te same grupy pracowały tym razem już nad konkretnymi pomysłami, które mogłyby być wykorzystane do wzmocnienia lub rozwinięcia kompetencji cyfrowych. Innymi słowy, gdyby nasi uczestnicy i uczestniczki mieli szansę asystować cyfrowemu dydaktykowi to jakich cyfrowych umiejętności chcieliby go nauczyć i jak. Praca była bardzo intensywna, pomysłów było wiele, ale każda grupa głosowała na ten najlepszy i potem go prezentowała.
Warsztaty były faktyczną okazją do spotkania się nie tylko osób, ale także do spotkania punktów widzenia, które ostatecznie i tak okazały się podobne. Potrzeby obu grup są bardzo zbliżone: jak efektywnie angażować i motywować do pracy osoby studiujące. To było widać w tym, co grupom udało się wypracować – podobne persony, podobne umiejętności i działania, podobne kompetencje do rozwinięcia. To było tematem naszych rozmów w przerwach, które służyły też do networkowania. Już niedługo przeniesiemy to znowu do sali warsztatowej i mamy nadzieję na konkretne rozwiązania.
Jeśli chcesz sprawdzić które kompetencje przynależą do których obszarów to możesz zrobić to poniżej klikając znak (+).