Analiza krzywych rozciągania w kształceniu technicznym
Marta Ciesielka, Maciej Sułowski, Paula Jurczak – Kaczor
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej
W artykule przedstawiono możliwości kształcenia technicznego w zakresie analizy krzywych uzyskanych w statycznej próbie rozciągania. Statyczna próba rozciągania dostarcza bowiem podstawowych informacji dotyczących własności mechanicznych i plastycznych badanego materiału. Właściwa interpretacja wyników uzyskanych w próbie rozciągania jest istotna z punktu widzenia wiedzy na temat projektowania i zastosowania materiału. Zagadnienie to dotyczy zarówno kształcenia inżynierów różnych specjalności jak również uczniów szkół o charakterze technicznym.
W pracy zaprezentowano aplikację wspomagającą proces nauczania analizy krzywych rozciągania. Aplikacja przygotowano w języku programowania opartym na Visual Basicu (VB), zaimplementowanym w aplikacjach pakietu Microsoft Office w tym wypadku MS Excel. Zastosowanie języka VBA (poprzez użycie odpowiednich procedur, metod, właściwości, konstrukcji oraz funkcji) umożliwia automatyzację obliczeń poprzez utworzenie algorytmu, który w szybki sposób na podstawie danych zarejestrowanych podczas próby rozciągania wyznaczy parametry tej próby.
Artykuł uzupełniają uwagi metodyczne w zakresie zastosowania niniejszej aplikacji w kształceniu technicznym uczniów i studentów.