Budowanie zaangażowania, czyli o wykorzystaniu platformy Moodle w kształtowaniu kompetencji społecznych studentów
Katarzyna Klimkiewicz
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Zarządzania
Kształtowanie kompetencji społecznych na uczelni wyższej stanowi wyzwanie dla obecnego systemu kształcenia. Na arenie rysują się dwa stanowiska: jedni podzielają przekonanie, że kształtowaniem kompetencji społecznych (rozumianych jako wiedza, umiejętności i postawy) powinni zajmować się specjaliści, co wymaga wprowadzenia osobnych, dedykowanych modułów na poszczególnych kierunkach studiów. Inni są zdania, że kompetencje te mogą być rozwijane w trakcie zajęć o różnej tematyce, co wymaga jednak zaangażowania wykładowcy.
Nowoczesne technologie z kolei stanowią istotny element w procesie kształcenia studentów z pokolenia Y, którym często łatwiej wypowiedzieć się na forum internetowym niż w trakcie zajęć. Nie zastąpią one osobistego spotkania, dyskusji w trakcie zajęć i wspólnego rozwiązywania problemów, które stanowią niezbędne elementy kształtowania kompetencji społecznych. Wspierają jednak organizację zajęć i pozwalają zachęcić studentów do refleksji nad własnym sposobem pracy, jak też procesami grupowymi i poznawczymi zachodzącymi w trakcie zajęć.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie przykładów wykorzystania e-technologii jako wsparcia dla rozwoju kompetencji interpersonalnych. Zaprezentowano doświadczenia z wykorzystania e-learningowej platformy Moodle w procesie dydaktycznym oraz omówiono wyniki badań sondażowych, które zostały przeprowadzone wśród studentów jako element zajęć wspierający refleksję na temat grupowej pracy nad projektem zaliczeniowym.