Dystrybutorzy wiedzy – badanie satysfakcji nauczycieli z wykorzystania narzędzi dostępnych w ramach platformy zdalnego nauczania
Marta Woźniak-Zapór, Mariusz Grzyb, Sebastian Rymarczyk
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Centrum e-Learningu
W niniejszym opracowaniu przedstawione zostaną wyniki badania przeprowadzonego wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w formie kształcenia na odległość. Nauczyciele zostali poproszeni o wyrażenie swojej opinii w pytaniach zgrupowanych w ramach pięciu kategorii. Na wstępie zostali jednak zapytani o to, czy prowadzą swoje zajęcia ze studentami kierunków inżynierskich, czy innych rodzajów studiów. Pozwala to na dokonanie selekcji odpowiedzi i zgrupowania ich w dwie podgrupy, które potrzebne są do dalszej analizy udzielonych odpowiedzi w ramach pozostałych kategorii pytań. Pierwsza kategoria pytań dotyczy samej obsługi platformy. Związana jest z funkcjonalnościami obecnie dostępnymi na platformie oraz ewentualnymi kierunkami dalszego ich rozwoju. Druga kategoria dotyczy prawidłowego działania platformy. W tej kategorii nauczyciele pytani są o to, czy napotkali jakiekolwiek problemy w zakresie obsługi grup, dodawania i oceny zadań i załączników na platformie. Proszeni są także o wyrażenie opinii o tym, co należałoby usprawnić w tym zakresie. Trzecia kategoria pytań odnosi się do tworzenia kursów na platformie. Pytania dotyczą możliwości tworzenia kursów i testów w generatorze kursów. Nauczyciele proszeni są także o opinię, co ich zdaniem wpływa na atrakcyjność kursów i szybkość przyswajania wiedzy z e-kursów. Czwarta kategoria dotyczy systemu wsparcia użytkowników platformy. Ocenie podlega pomoc udzielana w różnych formach, co pozwala określić, która z form jest najbardziej pożądana przez nauczycieli. Ostatnia – piąta kategoria pozwala na wyrażenie opinii dotyczącej kształcenia na odległość – czy zdaniem nauczycieli jest to efektywna, wygodna lub atrakcyjna forma przyswajania wiedzy. W tej kategorii nauczyciele pytani są także o to, czy chcieliby mieć więcej e-zajęć, co również ostatecznie pozwoli stwierdzić, czy są oni naprawdę zainteresowani taką formą prowadzenia zajęć, czy obecnie prowadzone zajęcia to dla nich jedynie próba, która nie zakończyła się powodzeniem.