E-nauczanie języków obcych w Akademii Górniczo-Hutniczej
Ewa Bodzek
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Studium Języków Obcych
Celem referatu jest zaprezentowanie oferty Studium Języków Obcych AGH, dotyczącej nauczania języków przez Internet oraz podzielenie się doświadczeniem w projektowaniu i prowadzeniu kursów e-learningowych.
W referacie zostanie zaprezentowana struktura kursu i krótka charakterystyka przebiegu nauki w czasie jego trwania. Ponadto zostaną omówione właściwości dobrego e-kursu, którego istotną cechą powinna być jego atrakcyjność. Decydują o tym nie tylko treści w nim zawarte, forma ich przekazu, lecz także różnorodność zadań, jakie student ma do wykonania.
Mając na względzie celowość uczenia się języka obcego i posługiwania się nim w przyszłości, po ukończeniu studiów, istnieje konieczność łączenia nauki języka ogólnego z elementami języka zawodowego. Przydatność zdobywanej wiedzy, jak również umiejętność praktycznego jej zastosowania zwiększają motywację do nauki i wpływają pozytywnie na osiągane wyniki. Na konkretnych przykładach zostaną omówione rodzaje zadań oraz możliwości stosowania różnych narzędzi, jakie stwarza platforma Moodle.
W czasie wystąpienia zostanie przybliżona specyfika nauczania języka obcego przez Internet. Wielowymiarowość procesu przyswajania języka, opanowanie poszczególnych sprawności językowych sprawia, iż nauczanie języków obcych, w porównaniu z innymi przedmiotami, wydaje się być znacznie trudniejsze. Tym większa odpowiedzialność spoczywa na e-nauczycielu. Zostanie opisana bliżej jego rola, odpowiednie przygotowanie, a także trudności, z jakimi musi się liczyć w trakcie prowadzenia kursu.
Na koniec zostaną wymienione plusy i minusy e-learningowych kursów językowych, z uwzględnieniem opinii ich uczestników.