Ku platformie e-Learningowej dla współpracy grupowej: wykorzystanie narzędzi wspomagajacych zwinne zarządzanie projektami w nauce informatyki – analiza przypadku
Bartłomiej Gaweł
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Zarządzania
W artykule przedstawiono wstępne wyniki badań pilotażowych nad budową platformy e-Learningowej
do wspomagania i oceny pracy grupowej na Wydziale Zarządzania AGH. W trakcie nauki infomatyki
na uczelniach technicznych coraz większą uwagę poświęca się wykształceniu u studentów
umiejętności współpracy, komunikacji oraz pracy grupowej. Zapotrzebowanie na te kompetencje
objawia się na wszystkich poziomach — od konsultacji z pracodawcami na efektach obszarowych,
które powinny być realizowane w czasie studiów skończywszy. W teorii uczelnie techniczne kładą duży
nacisk na naukę pracy grupowej. W praktyce, student zwykle nie widzi związku pomiędzy narzędziami,
które poznaje na przedmiotach związanych z zarządzaniem projektami, a wykonywaniem projektów w
grupach w trakcie innych zajęć. Umiejętności pracy w grupie są często lekceważone przez
prowadzących zajęcia, którzy nie uwzględniają ich w ocenie projektów, twierdząc przy tym, że nie to
jest celem ich przedmiotu. Często podnoszonym problemem przez prowadzących jest brak miar
pozwalających na ocenę pracy grupowej u studentów.
Artykuł ma na celu weryfikację dwóch tez:
* wykorzystanie współczesnych narzędzi wspomagających zwinne zarządzanie projektami ułatwia
studentom naukę wzroców kolaboracyji.
* Dane przechowywane w tych systemach pozwalaja na budowę miar oceny wspołpracy grupowej.
Do weryfikacji tych tez wykorzystane zostaną wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych na
studiach drugiego stopnia na kierunku Informatyka i Ekonometria. W oparciu o narzędia projektowe
takie jak — rodzina języków znacznikowych Markdown, system kontroli wersji Git oraz statyczne
generatory stron WWW (Jeckyll), studenci samodzielnie budują środowisko projektowe do współpracy,
które wymusza na nich współpracę grupową.
Do oceny jakości współpracy nad projektem wykorzystane zostały wskaźniki oceny sieci społecznych
oraz metody eksporacji procesów.