M-learning jako sposób wsparcia uczących się w różnych kontekstach. Przegląd piśmiennictwa
Jolanta Szulc
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Celem artykułu jest analiza piśmiennictwa poświęconego m-learningowi zgromadzonego na podstawie poszukiwań w bazach danych: ERIC (Educational Resource Information Center) i LISA (Library and Information Science Abstracts). Przedmiotem analizy były artykuły, materiały konferencyjne, raporty i streszczenia książek rejestrowane w wybranych bazach danych. Na podstawie analizy literatury przedmiotu wyodrębniono i omówiono m.in. następujące kategorie tematyczne: terminologia (m-learning, m-edukacja), model koncepcyjny m-learningu, integracja m-learningu i mobilnych platform z innymi systemami, wykorzystanie m-learningu w kształceniu akademickim, badania m-learningu (ankietowe, systemów i platform, przeglądy literatury).
W badaniach nad koncepcją i wykorzystaniem m-learningu zwrócono uwagę na elementy Modelu Akceptacji Technologii (Technology Acceptance Model, TAM), wśród których uwzględniono: kryterium postrzegania użyteczności (Perceived usefulness, PU) oraz kryterium postrzegana łatwości użytkowania (Perceived ease-of-use, PEOU) (zob.: B. Scholz, M. Kapeso 2014; S. Iqbal, Z.A. Bhatti 2015). Innym, ważnym aspektem badań była analiza wykorzystania m-learningu w szkoleniu użytkowników systemów ERP (Enterprise Resource Planning) oraz wdrożeń systemów, aplikacji i platform (m.in.: Technology Acceptance Model (TAM), OpenSAP e-learning, SAP Learn Now). Wskazano także na wyniki analiz i ekspertyz w zakresie funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego, zwłaszcza w zakresie jakości kształcenia oraz wzmocnienia kształcenia formalnego i nieformalnego. Wyniki badań opinii nauczycieli akademickich i studentów wykazały, że niezbędny jest model identyfikacji czynników wpływających na akceptację m-learningu w szkolnictwie wyższym i zbadanie, czy wcześniejsze doświadczenia korzystania z urządzeń mobilnych wpływają na jego zastosowanie.
Wnioski, wynikające z przeprowadzonej analizy literatury przedmiotu, przedstawiono w zakończeniu pracy.