Mechanizm zapewnienia jakości otwartych e-podręczników AGH
Kazimierz Michalik, Piotr Pedrycz, Karolina Grodecka, Jan Kusiak
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej, Centrum e-Learningu
Celem artykułu jest prezentacja mechanizmu zapewniania jakości otwartych e-podręczników dla inżynierów tworzonych w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Otwarte e-podręczniki to projekt własny uczelni, w ramach którego została opracowana platforma do publikowania i recenzowania treści oraz korzystania z e-podręczników odpowiadających podstawie programowej określonej w Krajowej Ramie Kwalifikacji i uszczegółowionej w Syllabusie AGH. Modułowa budowa e-podręczników pozwala na elastyczne tworzenie e-podręczników dedykowanych dla poszczególnych kierunków studiów realizowanych w AGH, ale także wykładanych na innych uczelniach o profilu technicznym. Modułowość e-podręczników i łączące się z nią możliwości techniczne platformy stworzyły specyficzne wymagania w kontekście jakości opracowywanych treści.
Wdrożony mechanizm zapewnienia jakości tworzonych materiałów (QA) ma charakter wielopłaszczyznowy. Obejmuje on zarówno kwestie merytoryczne, edycyjne, jak i strukturalne. W kwestiach merytorycznych został wdrożony system recenzowania i zatwierdzania tworzonych treści, który był przedmiotem innej publikacji (Grodecka et al., 2014). W kwestiach edycyjnych wykorzystano zarówno pracę zawodowych edytorów, jak i wsparcie programistyczne wykrywania i poprawiania błędów w układzie tworzonych treści (style CSS, filtry HTML). W niniejszej pracy zostanie przedstawiona kwestia zapewnienia poprawnej struktury e-podręczników i modułów je tworzących, spełniających założenia całego projektu.
Autorzy przedstawią opis struktury e-podręcznika i odpowiadające jej założenia teoretyczne opracowanej gramatyki. Bazując na reprezentacji matematycznej gramatyki, został przeprowadzony proces implementacji ww. gramatyki. Wdrożenie opracowanego rozwiązania do systemu otwartych e-podręczników AGH poległo na stworzeniu samodzielnego programu walidatora automatycznie sprawdzającego poprawność syntaktyczną wprowadzanych modułów wiedzowych oraz raportującego błędy w przypadku naruszenia zaplanowanej struktury modułów lub e-podręczników. W praktyce pozwoliło to dwukrotnie zwiększyć jakość tworzonych treści i ich dostępność w różnych formatach, oraz ułatwiło pracę w czasochłonnym procesie korekty błędów.
Grodecka, K., Kusiak, J., Gulik, M., 2014.