Międzynarodowy projekt na rzecz kształcenia kadr dla sektora gier na rynku ukraińskim
Katarzyna Gdowska, Bartłomiej Gaweł
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Zarządzania
Artykuł poświęcony jest prezentacji projektu GameHub – University–enterprises cooperation in game industry in Ukraine, który realizowany jest w ramach Erasmus+ KA2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Budowanie potencjału w dziedzinie szkolnictwa wyższego. Projekt ten jest realizowany przez międzynarodowe konsorcjum trzynastu jednostek naukowych oraz instytucji eksperckich z krajów Unii Europejskiej oraz Ukrainy. W konsorcjum projektu GameHub uczestniczy Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Celem prezentowanego projektu jest stworzenie systemowego wsparcia dla osób, które chcą pracować w sektorze gier na Ukrainie. Branża gier komputerowych i wideo w tym kraju jest wschodzącym rynkiem, który ma potencjał rozwoju obiecujących przedsięwzięć i projektów, a także niesie nadzieję stworzenia wielu miejsc pracy. Ukraina jest szczególnie atrakcyjnym rynkiem dla branży gier, ze względu na niskie koszty pracy, wysoki poziom kształcenia w naukach ścisłych (dobra podbudowa matematyczna) oraz możliwość dotarcia z produktem na rynek rosyjski.
W artykule zwrócono uwagę na istotną przyczynę popularyzacji rozwoju sektora gier, czyli trend zwany grywalizacją, rozumiany jako stosowanie mechaniki właściwej grom fabularnym i komputerowym w sytuacjach niebędących grami w celu zwiększenia zaangażowania ludzi w wykonywanie zadań. Grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć nudnych i rutynowych, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, ponieważ technika ta opiera się na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji i współpracy.
Ponadto prezentujemy pokrótce charakterystykę polskiej branży gier komputerowych, która jest rozwija się prężnie, więc praktyki, metody oraz regulacje wypracowane w Polsce mogą stanowić pomoc w rozwoju sektora gier na Ukrainie. Pod względem wielkości polski rynek gier lokuje się na 19. miejscu w światowym rankingu. Szacuje się, że w gry komputerowe gra ponad połowa osób aktywnie korzystających z Internetu. Przeciętny polski gracz kupuje gry za kwotę 63,74 dolarów rocznie. Jest to suma istotnie przekraczająca średnią w krajach Środkowej Europy, lecz równocześnie jest ona mocno poniżej średniej dla krajów Zachodniej Europy.