Modelowanie procesów pamięciowych wspomagane metodami genetycznymi
Tomasz Wójcicki
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu
W artykule zaprezentowano autorski model wspomagania procesów pamięciowych związanych z przyswajaniem wiedzy z dowolnego obszaru dziedzinowego z wykorzystaniem technologii informatycznych. Pamięć biologiczna to właściwość układu nerwowego z wykorzystaniem której możliwe jest kształtowanie się i funkcjonowanie doświadczeń (człowieka). Obejmuje ona trzy podstawowe procesy: zapamiętywanie (kodowanie informacji), przechowywanie, oraz odtwarzanie (dekodowanie informacji). Założono, że opracowana metoda wspomagania procesów zapamiętywania informacji dotyczyć będzie działań zamierzonych, w przeciwieństwie do działań o charakterze samorzutnym (mimowolnym – zachodzące bez świadomej decyzji osoby nabywającej wiedzę). Przyjęto, że umiejętność efektywnego uczenia się to zwiększenie sukcesu zawodowego człowieka. Standardowo efektywna nauka odbywa się poprzez wypracowanie na drodze eksperymentalnej indywidualnych metod zapamiętywania informacji. Opisane rozwiązanie bazujące na technologiach związanych z cyfrowym przetwarzaniem danych umożliwia identyfikację optymalnych metod reprezentacji wiedzy podczas procesu jej kodowania dla pojedynczej osoby, charakteryzującej się unikalnymi cechami, a także planowanie rozkładu jednostek informacyjnych w celu ich jak najefektywniejszego przechowywania w pamięci. Proces ten obejmuje również przewidywanie warunków działań w ramach określonych granic czasowych, wyznaczanie celów i sposobów ich najefektywniejszej realizacji. Zróżnicowanie wartości parametrów czasowych w opracowanym rozwiązaniu prowadzi do determinizacji rozkładu powtórek związanych z prezentacją informacji. W artykule przedstawiono założenia modelowe, główne struktury modelu, które zostały opisane również w sposób formalny, w tym wykorzystane metody genetyczne, a także przykładowe rezultaty. Zaprezentowano wyniki analizy stanu wiedzy dotyczącej procesów pamięciowych, w tym metod odwzorowania krzywej zapominania, a także analizę głównych zalety i ograniczeń opracowanego rozwiązania.