Platforma SEIPA jako e-technologia w nauczaniu przedsiębiorczości na studiach inżynierskich
Marzena Mamak-Zdanecka, Łucja Kapralska
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Humanistyczny
Celem artykułu jest prezentacja metod w nauczaniu przedsiębiorczości innowacyjnej i technologicznej w oparciu o wykorzystanie narzędzia e-technologii, jakim jest platforma SEIPA (Sieć Edukacyjnej Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej). W działania edukacyjne wortalu SEIPA, który jest międzynarodowym „centrum informacyjnym” w dziedzinie ambitnych form przedsiębiorczości innowacyjnej i technologicznej zaangażowane były autorki artykułu. Nauczanie przedsiębiorczości z wykorzystaniem e-technologii SEIPA stwarza duże możliwości wspólnego pobierania, tworzenia i wykorzystywania wiedzy przez studentów i wykładowców. Adresatem SEIPA w segmencie przedsiębiorczości innowacyjnej i technologicznej jest środowisko akademickie kierunków technicznych.
Współczesne społeczeństwo oparte na wiedzy i zapowiadana czwarta rewolucja przemysłowa (Industry 4.0) wymaga od absolwentów uczelni coraz wyższych i zróżnicowanych kompetencji. Jedną z kluczowych jest przedsiębiorczość. Przemysł i biznes będzie potrzebował przedsiębiorczych inżynierów, zmotywowanych do zmian. Rozwijając wiedzę, umiejętności i kształtując kompetencje studentów wpływamy na poziom realizacji ich zadań i efektywność. Operatywność w działaniu nie zależy tylko od posiadanej wiedzy i umiejętności, ale również od motywacji i zaangażowania. Związek pomiędzy motywacją i przedsiębiorczością jest naturalny. Wieloletnie międzynarodowe doświadczenia edukacyjne w zakresie przedsiębiorczości wskazują na konieczność kształtowania postaw przedsiębiorczych, szczególnie w segmencie przedsiębiorczości innowacyjnej i technologicznej.
Na poziomie uczelni przedsiębiorczość jako element oferty edukacyjnej przy wykorzystaniu narzędzia e-technologii SEIPA (bez ponoszenia nakładu finansowego) nie sprowadza się do jednego z wielu przedmiotów, a stanowi kompleksowy program dla studentów/absolwentów, mający ich wyposażyć w te jakże ważne na współczesnym rynku pracy kompetencje.
Analizy artykułu zostaną zilustrowane studium przypadku wsparcia szkoleniowo – doradczego „Przedsiębiorczość technologiczna”, dedykowanego studentom i doktorantom kierunków ścisłych – (którym objęto 5 uczelni w Polsce, również AGH).