Poświadczenie osiągnięć edukacyjnych i zawodowych za pomocą otwartych identyfikatorów kompetencji (Open Badges)
Ireneusz Woźniak, Michał Nowakowski
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu
Otwarte Identyfikatory Kompetencji (Open Badges) powstały w ramach czwartego konkursu „The Digital Media and Learning Competition” zorganizowanego w latach 2011-2013 przez HASTAC (Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory). HASTAC jest wirtualną organizacją zrzeszającą ponad 12 tys. instytucji i osób prywatnych, której celem jest działanie na rzecz badań i rozwoju innowacyjnych sposobów uczenia się, na wszystkich etapach edukacji (podstawowej, średniej, wyższej i ustawicznej). Konkurs nosił nazwę „The Badges for Lifelong Learning Competition” i był wspierany przez Fundację McArthurów (The MacArthur Foundation) oraz Fundację Gatesów (Bill & Melinda Gates Foundation), we współpracy z Fundacją Mozilla. Sfinansowano 30 innowacyjnych projektów wdrożeniowych oraz 10 badawczych, na łączną kwotę 5 milionów dolarów.
Efektem prac było opracowanie koncepcji i technologicznego standardu cyfrowych otwartych identyfikatorów kompetencji (digital Open Badges), które wpierają identyfikowanie, dokumentowanie i potwierdzanie osiągnięć edukacyjnych i zawodowych w środowisku wirtualnym.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu jest członkiem konsorcjum realizującego projekt „Open Badge Network”, ważny dla upowszechnienia w Europie inicjatywy i technologii Otwartych Identyfikatorów Kompetencji – program ERASMUS+, projekt Nr 2014-1-DE01-KA200-000675. Liderem jest Beuth-Hochschule für Technik (Niemcy), pozostali partnerzy to: Cambridge Professional Development Ltd (Wielka Brytania), EDEN (Wielka Brytania), Dienst Uitvoering Onderwijs (Holandia), Digitalme (Wielka Brytania), ARTES (Włochy). Projekt jest realizowany od września 2014 r. do sierpnia 2017 r.
Artykuł przedstawia możliwości zastosowania Open Badges w edukacji inżynierów w trakcie studiów i po ukończeniu szkoły wyższej (lifelong learning). W świecie edukacji permanentnej, pozaformalnej, otwartej i wirtualnej, Open Badges mogą rejestrować i poświadczać wydarzenia edukacyjne i zawodowe bardzo różnego zasięgu i poziomu. Mogą odzwierciedlać zindywidualizowane historie uczenia się i zdobywania doświadczeń zawodowych, tworząc wirtualne CV inżyniera dostępne dla potencjalnych pracodawców, dostawców różnych form edukacji i innych interesariuszy.