Systemem zarządzania i dystrybucji wirtualnych laboratoriów dla kadry naukowej i studentów
Tomasz Siemek, Michał Karski
Action Centrum Edukacyjne
Szeroko pojęta edukacja przedstawicieli branży IT ze względu na coraz większą złożoność systemów informatycznych wymaga od uczelni, jak i od wszelkiego rodzaju ośrodków edukacyjnych, zastosowania podczas zajęć złożonych środowisk laboratoryjnych. Środowiska te nierzadko składają się z kilku, a nawet kilkunastu współpracujących ze sobą komputerów. Zbudowanie tak skomplikowanego środowiska wiąże się z poniesieniem niemałych kosztów w szczególności wtedy, gdy zdecydujemy się na rozwiązania klasyczne bez wykorzystania jakiejkolwiek metody wirtualizacji. Zastosowanie wirtualizacji serwerowej ułatwia sprawę, zarówno pod kątem optymalizacji kosztów, jak i czasu przygotowania nowego laboratorium, jednak nadal wymaga osobnego serwera wirtualizującego dla każdego studenta. Różnorodność dziedzin i technologii, z którymi przyszły administrator IT musi być zaznajomiony jest tak wielka, że zapewnienie odpowiedniego zestawu laboratoriów to nie lada wyzwanie dla placówki edukacyjnej. Wyzwanie to dotyka zarówno aspektu ekonomicznego, jak i tego związanego z częstą aktualizacją istniejących środowisk, co w przypadku tak dynamicznie rozwijającej się dziedziny wiedzy, jaką jest informatyka, nabiera dodatkowego znaczenia.
Referat przedstawi nowe rozwiązanie przeznaczone do zarządzania i dystrybucji laboratoriów wirtualnych – CloudLabs. Rozwiązanie jest przeznaczone dla kadry naukowej oraz studentów i pozwala na szybkie stworzenie środowiska laboratoryjnego oraz intuicyjne zarządzanie zasobami infrastruktury oraz materiałami dydaktycznymi. Osoby szkolące się oraz dydaktycy mogą korzystać z kursów i wykonywać ćwiczenia laboratoryjne z dowolnego komputera pracującego w sieci, dzięki czemu rozwiązanie może być wykorzystane zarówno do organizacji zajęć stacjonarnych, jak i zdalnych. Pozwala ono również ominąć przeszkody pojawiające się w przypadku konieczności używania sprzętu komputerowego niedostosowanego do prowadzonych szkoleń. Umożliwia to wyeliminowanie problemu własnej konfiguracji sprzętu dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury uczelni, czy też modelu SaaS z wykorzystaniem infrastruktury dostawcy.