Wykorzystanie internetowego narzędzia PADLET w nauczaniu specjalistycznego słownictwa technicznego – praca w zespołach nad przygotowaniem posteru (case study)
Kamila Wawrzyniak-Guz
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
Celem artykułu jest zainspirowanie innych nauczycieli i zachęcenie ich do szerszego wykorzystywania narzędzi internetowych w procesie dydaktycznym.
W przedstawionym przykładzie w naturalny sposób zintegrowano technologię z dydaktyką. Wykorzystano internetową tablicę PADLET, która stała się integralną częścią zaprojektowanych zajęć, bez której realizacja złożonych celów ćwiczenia nie byłaby możliwa. PADLET to internetowa tablica umożliwiająca publikowanie notatek, informacji i różnego typu dokumentów. Jest narzędziem pozwalającym na natychmiastową współpracę wielu użytkowników, bardzo prostym w obsłudze i elastycznym pod względem prywatności i udostępniania treści. Te cechy sprawiają, że jest to wdzięczne narzędzie, które można na wiele sposobów wykorzystać w nauczaniu.
W artykule przedstawiono zajęcia, jakie zostały zrealizowane z grupą studentów trzeciego roku studiów inżynierskich w roku akademickim 2014/15 na przedmiocie poświęconym doskonaleniu angielskiego słownictwa technicznego. Tematem zajęć było przygotowanie posteru w kilkuosobowym zespole. Zajęcia zaprojektowano w taki sposób, aby pierwsza część odbyła się z udziałem nauczyciela w trakcie klasycznych ćwiczeń „w klasie”, natomiast druga część przeznaczona była na pracę zespołową „w domu”. Do realizacji założonych celów wykorzystano narzędzie PADLET. Posłużyło ono do opublikowania stworzonych przez studentów posterów, umożliwiło wzajemne skomentowanie i ocenienie prezentowanych prac, jak również stało się miejscem wyrażenia opinii w spornej sytuacji, jaka powstała w trakcie realizacji zadania. W artykule zamieszczono szkic konspektu z krótkim komentarzem metodyka, sposób przeprowadzenia zajęć, osiągnięte rezultaty oraz spostrzeżenia i uwagi nauczyciela realizującego zajęcia.