Wykorzystanie platformy Moodle do skutecznego nauczania programowania
Mirosław Socha, Daria Hemmerling
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej
W niniejszej pracy prezentujemy oryginalną metodę nauczania programowania opartą o platformę Moodle, przeznaczoną dla studentów AGH kierunku Elektrotechnika. Głównym celem opracowanego kursu jest podniesienie ogólnych umiejętności programistycznych, takich jak przestrzegania terminów, umiejętność podziału zadania na etapy oraz oszacowania czasu potrzebnego do ich wykonania, praca z dokumentacją i cudzym kodem, oraz przygotowanie uczestników do opanowania nowych pojęć dotyczących programowania obiektowego w języku C++, nabycie umiejętności wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w programowaniu konkretnych aplikacji okienkowych z wykorzystaniem biblioteki QT. Opracowany kurs trwa 10 tygodni, składa się z sześciu komputerowych ćwiczeń laboratoryjnych oraz komputerowego kolokwium. Wszystkie materiały niezbędne do wykonania ćwiczeń oraz ocenianie postępów studentów odbywa się z wykorzystaniem platformy e-learningowej. Platforma Moodle umożliwiła zaprojektowanie każdej lekcji wraz ze szczegółową instrukcją oraz określonymi przez prowadzącego ograniczeniami dostępu. Umożliwia to kontrolowanie czasu realizacji poszczególnych zadań podczas zajęć oraz po ich zakończeniu. Po skończonych zajęciach laboratoryjnych każdy ze studentów zobowiązany był ukończyć realizowane zadanie w domu oraz przesłać plik do platformy Moodle w uzgodnionym terminie. Następnie, uczeń otrzymywał 5 losowo wybranych przez system zadań swoich kolegów oraz przygotowany przez prowadzącego formularz oceny. Zadaniem studenta była rzetelna ocena każdego z przesłanych plików po przez uzupełnienie formularza oceny. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy student przesyłający plik miał możliwość obserwacji innych rozwiązań tego samego problemu. Korzystanie z tych narzędzi umożliwiło ukończenie kursu przez 45 studentów, zarządzanie komunikacją między prowadzącymi i studentami, śledzenie i kontrolowanie terminów poszczególnych zadań. Dodatkowo, taka organizacja i sposób oceniania rozwija bardzo cenne cechy programisty,takie jak umiejętność:dzielenia zadań na mniejsze problemy, oszacowania wymaganego nakładu pracy niezbędnego do wykonania konkretnych etapów, umiejętność pracy pod presją czasową z wyznaczonymi terminami.