Rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli akademickich zyskał rozgłos za sprawą pandemii COVID-19. Pandemia wymusiła nauczanie zdalne, konfrontując biegłość cyfrową zarówno na poziomie indywidualnym, podczas codziennych wykładów i ćwiczeń online, ale także na poziomie całych instytucji: przygotowania pod względem infrastruktury, strategii i wsparcia.
W instytucjach szkolnictwa wyższego rozwój kompetencji cyfrowych jest niezwykle złożonym procesem zależnym od strategicznej wizji i działań, które wykraczają poza zwykłe szkolenie, czy ocenę pracowniczą. Zespół projektu CUTE – Competencies for Universities using Technology in Education od ponad dwóch lat pracuje nad planem oraz narzędziami do wdrożenia i zarządzania rozwojem kompetencji nauczycieli akademickich, właśnie na poziomie strategicznym, instytucjonalnym. Jednym z wypracowanych narzędzi jest CUTE CANVAS, przeznaczone do facylitacji procesu planowania działań strategicznych mających na celu rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli akademickich w oparciu o ramę kompetencji cyfrowych DigCompEdu.
CUTE CANVAS zostało opracowane przy wykorzystaniu metody Design Thinking i zweryfikowane przez zespół ekspertów i interesariuszy z sześciu krajów europejskich. Rezultatem jest narzędzie metodologiczne, które wspiera myślenie projektowe oraz pomaga usprawnić i uporządkować proces planowania. Jego elementy zachęcają do myślenia o planowanym działaniu pod różnym kątem i na różnych płaszczyznach. Możemy pracować z nim samodzielnie i w zespole, cyfrowo i podczas spotkań warsztatowych.
Narzędzie CUTE CANVAS dedykowane jest decydentom planującym działania na szczeblu instytucjonalnym, jednostkom wspierającym rozwój kształcenia i infrastrukturę uczelni na poziomie operacyjnym, oraz nauczycielom akademickim, którzy chcieliby zainwestować w swój indywidualny rozwój zawodowy. Narzędzie dostępne jest w pięciu różnych językach, w tym w j. polskim, oraz dwóch wersjach: cyfrowej i papierowej. Wszystkie wersje można pobrać tutaj.