Projekt CUTIE, który jest ‘dzieckiem’ projektu CUTE, nabiera rumieńców, co można było zobaczyć podczas wizyty w Kopenhadze w dniach 23-25 października, gdzie spotkali się przedstawiciele partnerskich instytucji z Steyr (Austria), Kopenhagi (Dania), Galway (Irlandia), Akureyri (Islandia), Murcia (Hiszpania), Zagrzeb (Chorwacja). Podsumowaliśmy działania, które zostały wykonane w projekcie do tej pory i rozmawialiśmy na temat tego, co jeszcze przed nami. Analiza literatury przedmiotu dotyczącej modeli partnerstwa nauczycieli akademickich ze studentami i współtworzenia zasobów, jak również przegląd działań na poszczególnych partnerskich uniwersytetach i poza nimi pokazało, że projekt ten dzięki swoim założeniom wypełnia lukę w tym zakresie. Jesteśmy już obecni z informacjami na temat projektu w różnych mediach społecznościowych: X (dawniej Twitter), Instagram, LinkedIn, Mastodon, Spotify for Podcasters.
Pracowaliśmy warsztatowo poszukując inspiracji do inicjowania współpracy nauczycieli i studentów w określeniu potrzeb dotyczących rozwoju kompetencji cyfrowych. Warsztaty miały bardzo oryginalną formę. Okazało się, że można efektywnie pracować w grupie w terenie na spacerze w wietrzny i pochmurny dzień. Szukaliśmy także odpowiedzi na pytania w jaki sposób w poszczególnych instytucjach udałoby się zaangażować kadrę zarządzającą średniego szczebla w podejmowanie decyzji dotyczących rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli akademickich. Tym razem spacerowaliśmy jednak po korytarzach uniwersyteckich i przyglądaliśmy się przy okazji jak koncept hygge został zaadoptowany we wspólnych studenckich przestrzeniach.
Okazało się też, że im więcej ludzi, tym więcej pomysłów, inspiracji czy podpowiedzi rozwiązań. Uniwersytet w Zagrzebiu podzielił się z nami ciekawą inicjatywą Joint Creative Classroom, która może pomóc w nawiązywaniu wirtualnej współpracy studentom z różnych ośrodków akademickich. Uniwersytet w Galway został poproszony o zdiagnozowanie kompetencji cyfrowych w jednej ze szkół i to pomogło nam zobaczyć, jak można to wykorzystać w naszej pracy i być może kiedyś będzie to punktem wyjścia do takiej diagnozy u nas.
Unosił się też nad nami duch AI, ponieważ w rozmowach wracaliśmy do tematu wykorzystania sztucznej inteligencji w kontekście uniwersyteckim i tym, że coraz wyraźniej rysuje się perspektywa, w której widać jak i gdzie można ją zastosować. Pewne narzędzia już są w użytku i to nie ogranicza się tylko do Chat GPT: zestawienie różnego rodzaju generatorów AI, narzędzie AI do czytania, analizowania tekstów, itp, narzędzie AI do zbierania informacji z paru dokumentów naraz.