Wprowadzenie
W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera.
Obszar 1: Zaangażowanie zawodowe
Kompetencja 1.2: Współpraca zawodowa
Działania dotyczące tej kompetencji to:
- wykorzystanie technologii cyfrowych do współpracy z innymi edukatorami przy konkretnym zadaniu czy projekcie
- wykorzystanie technologii cyfrowych do dzielenia się wiedzą, zasobami i doświadczeniami z innymi nauczycielami i kolegami/ koleżankami
- wykorzystanie technologii cyfrowych do wspólnego tworzenia edukacyjnych zasobów cyfrowych
- wykorzystanie profesjonalnych sieci współpracy do poszukiwania i zgłębiania nowych metod i praktyk dydaktycznych
- wykorzystanie profesjonalnych sieci współpracy jako źródła własnego rozwoju zawodowego
Nowicjusz: Pan Nowak korzysta z dzielonych dokumentów tylko wtedy, gdy jest do tego zobowiązany podczas rad pedagogicznych. Z trudnością odnajduje się w edytorach online. Jego studenci i studentki pracują głównie indywidualnie, rzadko współpracując cyfrowo.
Odkrywca: Pani Kowalska zaczęła wymieniać materiały dydaktyczne z koleżanką z równoległej klasy poprzez chmurę. Eksperymentuje z prostymi narzędziami do współpracy. Jej studenci i studentki uczą się podstaw pracy na wspólnych dokumentach.
Integrator: Pan Wiśniewski regularnie współpracuje online z kilkoma nauczycielami, wspólnie tworząc i udoskonalając materiały dydaktyczne. Wykorzystuje dedykowane platformy edukacyjne. Osoby uczestniczące w jego zajęciach pracują w wirtualnych zespołach nad złożonymi projektami.
Ekspert: Pani Dąbrowska koordynuje międzyszkolną wymianę doświadczeń i zasobów online. Korzysta z zaawansowanych narzędzi do współpracy synchronicznej i asynchronicznej. Studenci i studentki samodzielnie wybierają narzędzia współpracy odpowiednie do zadań.
Lider: Pan Kamiński prowadzi szkolenia dla grona pedagogicznego na temat efektywnej współpracy cyfrowej. Stworzył repozytorium dobrych praktyk dostępne dla wszystkich dydaktyków i dydaktyczek. Osoby uczestniczące w jego zajęciach stają się mentorami dla młodszych kolegów i koleżanek w zakresie współpracy online.
Pionier: Pani Zielińska zainicjowała międzynarodową sieć współpracy nauczycieli, tworząc innowacyjne metody wymiany doświadczeń. Opracowała nowe podejście do współtworzenia treści edukacyjnych. Studenci i studentki nawiązują samodzielne partnerstwa z osobami uczącymi się z innych krajów.