Diagnozy nigdy nie są jednoznaczne. Pozwalają jednak wskazać trend czy kierunek zmian, sprawiają, że rzeczywistość staje się bardziej uporządkowana. Taki też jest cel “Mapy gotowości e-portfolio” opracowanej przez zespół Europortfolio – ułatwić refleksję nad aktualną praktyką, przemyśleć możliwe modyfikacje. Nawet, jeśli celem nie jest wdrożenie cyfrowych odznak czy e-portfolio w organizacji to analiza istniejących schematów działań, zachowań czy procedur pod kątem zaproponowanych przez Europortfolio kryteriów stanowi niezły punkt wyjścia do zapoczątkowania zmiany.
Większość prób wdrożenia e-portfolio ogranicza się do instalacji systemu czy przeszkolenia wąskiej grupy osób. Inicjatywy takie więdną zanim jeszcze zdążą naprawdę rozkwitnąć – zwykle kończy się finansowanie a z nim entuzjazm i zaangażowanie. Zmiana, jaką było wprowadzenie e-portfolio, nie została zakorzeniona, nie przyczyniła się do transformacji praktyki i otoczenia edukacyjnego.
Nawet najbardziej zdeterminowani liderzy edukacyjni nie będą w stanie przeprowadzić udanego projektu e-portfolio jeśli nie jest on wbudowany, zintegrowany z całym system, sposobem kształcenia i podejściem do rozwoju.
Na tych elementach skupia się Mapa. Zwróćcie uwagę, że narzędzia stanowią jedną z 13 kategorii, ujmowane są w kategorii dostępności. Pozostałe 12 obszarów z pogranicza zarządzania i kultury organizacyjnej wskazuje na otwartość organizacji na zmianę, sposób działania, podejście do wdrażania innowacji czy zagospodarowanie liderów. Dojrzałość organizacji do zmiany stanowi o dojrzałości do wdrożenia e-portfolio jako przemyślanego, celowego narzędzia zmiany i rozwoju zarówno na poziomie jednostek jak i instytucji.
Mapa dostępna jest jako plik tekstowy lub w wersji graficznej – jako plakat, na licencji CC BY SA.