Tutoring to forma nauczania oparta na indywidualnej relacji osoby prowadzącej (tutora/tutorki) i osoby studiującej, czyli tutoranta/tutorantki.
Tutoring daje szansę nawiązania indywidualnej relacji mistrz-uczeń, która od wielu lat jest uznawana za najefektywniejszą formę nauki. Tutoring jest formą spersonalizowaną, co oznacza, że nie tylko tematyka, ale również metody pracy dostosowane są do konkretnego tutoranta/tutorantki, uwzględniając indywidulane możliwości, potrzeby i talenty.
Jak działa?
Osoba prowadząca tutoring, na podstawie rozmowy z tutorantem lub tutorantką, projektuje program spotkań (tutoriali), pozwalający na osiągnięcie celów istotnych dla swojego podopiecznego.
Czas pomiędzy tutorialami przeznaczony jest na indywidualną pracę tutoranta/tutorantki nad wspólnie wytyczonymi celami. Odbywające się cyklicznie w trakcie semestru tutoriale obejmują długą rozmowę nad postępem pracy, wskazywanie kierunków i omawianie pojawiających się problemów.
Cele tutorialu mogą być rozwojowe, nastawione na szeroko pojęty rozwój osobisty tutoranta lub naukowe, nastawione na zdobycie konkretnych umiejętności lub wiedzy.
Co daje?
Tutoring jest jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem, które wzbogaca wszystkie zaangażowane w niego osoby. Może być źródłem zdobywania specjalistycznej wiedzy, inspiracji, czy też sposobem na poznanie swoich słabych i mocnych stron.
Tutoring pozwala na poruszenie kwestii istotnych dla osób studiujących, w sposób maksymalizujący efektywność zdobywania wiedzy. Zarówno tempo pracy, jak i stosowane metody dydaktyczne dopasowywane są do możliwości i preferencji tutorantek/tutorantów.