ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Dostępna dydaktyka cz. 2

Karolina Grodecka

10.02.2023

Artykuł opublikowany rok, 10 miesięcy i 11 dni temu.

W drugim tygodniu miesiąca z dostępnością (cyfrową) w CeLu prezentujemy garść wskazówek dotyczących dostępnej dydaktyki dla dwóch kolejnych grup studentów i studentek z niepełnoprawnościami – ruchu i mowy. Tym razem w formie tekstowej. Wskazówki zostały opracowane przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Fundację Instytutu Rozwoju Regionalnego. Są częścią szkolenia online „Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w środowisku uczelni”, które będzie uruchomione dla pracowników AGH już w semestrze letnim. W kolejnych wpisach opublikujemy wskazówki do powadzenia zajęć z osobami zz zaburzeniami spektrum autyzmu i z doświadczeniem chorób przewlekłych i neurologicznych.

Zajrzyj też do części 1. cyklu wpisów do dostępnej dydaktyce poświęconej przygotowaniu i realizacji zajęć, w których uczestniczą osoby z niepełnosprawnością słuchu i wzroku. 

Niepełnosprawność ruchowa a dydaktyka

Poniższe wskazówki będą pomocne w dostosowaniu zajęć do potrzeb osób z niepełnosprawnoscią ruchową (kończyn dolnych i/lub górnych). Jeśli jest taka potrzeba, należy umożliwić (zgodnie z indywidualnymi potrzebami osoby):

  • alternatywną formę wypowiedzi w stosunku do pisania na tablicy,
  • alternatywną formę wypowiedzi w stosunku do formy pisemnej (odręcznej), na przykład formę pisemną na komputerze, pisemną przez asystenta lub ustną,
  • wydłużony czas zaliczeń i egzaminów,
  • weryfikacja efektów uczenia się powinna przebiegać w dostępnej formie i dostępnych warunkach,
  • akceptowanie udziału asystenta dydaktycznego podczas zajęć, zaliczeń i egzaminów (zgodnie z Regulaminem Studiów); ważne, by to osoba z niepełnosprawnością wskazywała co i jak należy zrobić, a asystent (który sporządza notatki, zapisuje odpowiedzi, obsługuje urządzenia) był tylko wykonawcą,
  • zapewnienie materiałów i wzorów dokumentów (wymagających wypełnienia) w dostępnej wersji elektronicznej,
  • materiały do zajęć (jak prezentacje, notatki w formie elektronicznej lub papierowej, główne tezy) odpowiednio wcześnie przed zajęciami, co pozwoli osobie z niepełnosprawnością aktywniej w nich uczestniczyć,
  • możliwość wykorzystania indywidualnego sprzętu, np. przystosowane komputery, myszki, jednoręczne klawiatury, własny laptop z potrzebnym oprogramowaniem itp.,
  • możliwość wykonywania notatek w formie alternatywnej (nagrywanie zajęć, notowanie na komputerze, wykonywanie zdjęć telefonem lub tabletem),
  • zajmowanie miejsc blisko osoby prowadzącej zajęcia,
  • elastyczne podejście do indywidualnych potrzeb.

Niepełnosprawność mowy a dydaktyka

Poniższe wskazówki będą pomocne w dostosowaniu zajęć do potrzeb osób z niepełnosprawnoscią mowy:

  • pomoc asystenta, np. osoby, która jest w stanie zrozumieć niewyraźną mowę i przekazać informacje,
  • przesunięcie akcentu z zadań mówionych na zadania pisemne, zwłaszcza podczas zaliczeń i egzaminów,
  • w przypadku referatów należy unikać zwalniania z publicznego wystąpienia, lecz zachęcić do przygotowania prezentacji multimedialnej wzbogaconej o krótkie komentarze, wystąpienia przed mniejszą grupą osób lub nagrania filmu wideo,
  • dostosowania podczas zaliczeń i egzaminów, np.: dłuższy czas na wypowiedź,
  • możliwość skorzystania ze sprzętu wspomagającego komunikację, np. tablet z programem udźwiękawiającym lub na którym student wyświetli komunikat,
  • czasami korzystne jest prowadzenie zajęć/egzaminów indywidualnie, zwłaszcza jeśli osoba ma duże trudności w komunikowaniu, np. Lektorat języka obcego.
Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej