Możemy śmiało powiedzieć, że dzień czwarty był szczytowym punktem naszej norweskiej ekspedycji.
Zaczęliśmy od spotkania z zespołem jakości kształcenia, rozmawialiśmy o tym, jak powinna wyglądać edukacja inżynierów już w najbliższej przyszłości, widzieliśmy się z naszym norweskim bliźniakiem, czyli instytucją, która wspiera rozwój dydaktyczny nauczycieli, a na koniec oglądaliśmy imponujące studia webinarowe NTNU.
Szczegóły poniżej!
W poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej
Uniwersytet w Trondheim rozwija własny program doskonałości dydaktycznej (Teaching Excellence NTNU). Wiąże się to z zaangażowaniem w liczne projekty, np. SALTO, które adresuje wyzwanie aktywnego uczenia się i współpracy studentów NTNU, rozproszonych w kampusach w trzech miastach w Norwegii.
Niezmiernie ciekawa była dla nas również rozmowa o galerii sław dydaktycznych NTNU:) A mówiąc dokładniej, o grupie nauczycieli akademickich, którym przyznano tytuł Excellent Teaching Practitioner. Jest to grono osób, które wdrażają innowacje dydaktyczne, ale również rozwijają edukacyjne podejście swoich jednostek, wydziałów czy zespołów. Cieszą się oni autentycznym prestiżem jako dydaktycy. Taki szacunek i uznanie dla ponadprzeciętnie zaangażowanych nauczycieli to, coś co chcielibyśmy kultywować również w murach naszej uczelni.
Przyszłość edukacji dla inżynierów
Absolutnie inspirujące było nasze spotkanie z Reidarem Lyng, przedstawicielem jednostki SEED, która rozwija dydaktykę w szczególnym kontekście kształcenia inżynierów. Reidar opowiadało o tym, jak powinna wyglądać edukacja przyszłości w dziedzinach nauki i technologii. Zakorzenienie w autentycznych wyzwaniach współczesnego świata i potrzeb przemysłu. Ograniczenie ilości tradycyjnych wykładów na rzecz choćby pracy projektowej. Wprowadzanie pracy interdyscyplinarnej i mierzenie się z tzw. wicked problems, złożonymi zagadnieniami, dla których potrzeba współpracy wielu różnych ekspertów. Skupienie na rozwoju kompetencji: kreatywności, krytycznego myślenia, umiejętności interpersonalnych i wielu innych.
Jak widzicie wizja jest wielopłaszczyznowa i osobnym zagadnieniem jest to, jak zjeść tego słonia, jak wdrożyć całkowitą zmianę paradygmatu uczelni technicznej. Jak korzystać też z doświadczenia miejsc takich, jak MIT, TU Delft, Stanford czy uniwersytet w Aalborg. Z pewnością, nie była to nasza ostatnia rozmowa z Reidarem!
Nasz norweski bliźniak
Centre for Teaching and Learning to, powiedzmy norweski bliźniak dla Centrum e-Learningu. Ole opowiadał nam o ogromnym projekcie uporządkowania i zintegrowania całościowo działań instytucji, które wspierają pracę nauczycieli i studentów: działy administracji, wsparcia informatycznego, edukacyjnego etc.
Również naszym norweskim bliźniakiem zamierzamy kontynuować wzajemną komunikację i dzielenie się doświadczeniami w obszarze chociażby szkoleń, organizowania spotkań dyskusyjnych o dydaktyce czy konferencji.
Studia webinarowe
Ostatnim punktem środy w Trondheim była wizyta w studiach webinarowych NTNU, po których oprowadził nas Magnus. Zdjęcie na górze artykułu przedstawia część studia, w której realizuje się np. dyskusje podczas transmitowanych online konferencji.
Studio Akrinn to jednak nie tylko profesjonalny sprzęt, ale także świetni eksperci, którzy wspierają nauczycieli akademickich podczas tworzenie zaawansowanych materiałów cyfrowych, pomagają w tworzeniu scenariuszy prezentacji, a także w montażu i zapewnieniu całościowej wysokiej jakości produkcji.