Ten artykuł jest podsumowaniem spotkania z serii Meet Up dydaktyczny, które poświęcone było miejscu emocji i uczuć w formalnej edukacji i środowisku akademickim.
Punktem wyjścia była idea edukacji humanistycznej, która postuluje zadbanie w pracy z uczniem/studentem o rozwój całego człowieka, a nie tylko jego intelektu. Poza nim, mamy przecież jeszcze obszar dbania o ciało, charakter czy właśnie zdrowie emocjonalne. Poniżej kilka myśli-iskier edukatorów tego nurtu, które pobudzały nas do dyskusji.
sir Ken Robinson
⭐ “Edukacja to mój dom. Odkąd tylko sięgam pamięcią, byłem o nią zatroskany. Martwiłem się o nią, będąc w samym jej środku. Pamiętam siebie, siedzącego w ławce, zastanawiającego się: Co to takiego? Co my tu robimy?”
PYTANIE DO DYSKUSJI: Co Ty czujesz, kiedy patrzysz na system szkolnictwa? Co budzi Twoją troskę? Co Cię niepokoi?
⭐ “Edukacja musi być personalna, jeśli uczynimy ją bezosobową to…”
PYTANIE DO DYSKUSJI: Jak Ty dokończyłbyś zdanie sir Kena Robinsona? Jakie są konsekwencje bezosobowego podejścia w edukacji?
Cytaty z wykładu sir Kena Robinsona
Carl Rogers
⭐ “Do szkoły może chodzić umysł, ciało można tam w ostateczności zaciągnąć, ale uczucia i emocje można przeżywać i swobodnie wyrażać jedynie poza szkołą”
PYTANIE DO DYSKUSJI: Czy zgadzasz się ze słowami Carla Rogersa? W jaki sposób można by “zmieścić” uczuciowość człowieka w murach Uczelni?
Harold C. Lyon, Jr
⭐ “Doświadczamy pustki czysto intelektualnej klasy (…). Jako studenci i nauczyciele nie komunikujemy się już zwyczajnie jak ludzie”.
PYTANIE DO DYSKUSJI: Czy rola nauczyciela pomaga czy przeszkadza nam w rozmowie ze studentami? Czy nasze zajęcia są czysto intelektualnym doświadczeniem?
⭐ “Uznaliśmy, że formalna edukacja osiąga swój szczyt w egzaminowaniu”
PYTANIE DO DYSKUSJI: Co innego niż ocena końcowa na egzaminie jest dla nas Ważne? Czego chcemy nauczyć? Co chcemy dać naszym studentom?
Fragmenty z książki “Learning to feel – feeling to learn”
POBIERZ WIZUALNĄ NOTATKĘ ZE SPOTKANIA O EDUKACJI I UCZUCIACH