W ramach globalnego konsorcjum OpenCourseWare, Peter Smith z Kaplan University/OCWC Board oraz Steve Carson z MIT/OCW Advisory Board pracują nad nowym narzędziem dydaktycznym – paszportem edukacyjnym. Pomysł opiera się na kombinacji ePortfolio oraz osobistego środowiska uczenia się, w którym to osoba ucząca się decyduje o formie kształcenia i zakresie podejmowanych działań. Paszport daje (a właściwie dopiero będzie – bo narzędzie jest w fazie rozwojowej) uczącemu się możliwość studiowania na wielu uczelniach świata przy jednoczesnym dokumentowaniu ścieżki uczenia się: przebytych kursów, zdobytych punktów, określonych celów kształcenia. Studenci-użytkownicy mają do dyspozycji bazę otwartych zasobów rozwijanych przez instytucje należące lub stowarzyszone z OCWC. Mogą wybierać z nich pojedyncze kursy i realizować indywidualną ścieżkę rozwoju według samodzielnie opracowanego planu uczenia się lub wcześniej przygotowanego przez specjalistów-doradców (ang. learning planners/Subject Matter Experts).
Istnieją dwa warunki, aby taki paszport “zdobyć”. Pierwszym, zupełnie podstawowym jest chęć samokształcenia. Paszport jest bowiem tworzony głównie z myślą o osobach samodoskonalących się, ale także o studentach, którzy biorą odpowiedzialność za przyszłe wykształcenie w swoje ręce – chcą uzupełnić/poszerzyć wiedzę przekazywaną na studiach lub lepiej przygotować się do egzaminów wstępnych. Paszport można budować niezależnie od instytucji i łączyć w nim efekty nauki formalnej i nieformalnej. Warunek drugi to założenie konta w serwisie OCW Backpack (póki co w mocno wstępnej wersji beta), w którym budujemy swój paszport edukacyjny.
W planach jest wprowadzenie systemu oceniania, ale na tym etapie prac nie da się raczej napisać konkretów. Osoba, która posiada paszport zbiera w nim punkty za zrealizowane kursy. Na pewno, aby paszport mógł być oceniany musi zostać wyeksportowany do ePortfolio (informacja o tym jest już na stronie, ale opcja nie została jeszcze udostępniona do testowania), a to zostanie przekazane do pracowników KNEXT (jednostka Kaplan University odpowiedzialna za nadzór nad eksperymentami edukacyjnymi typu paszport) lub specjalnie przygotowanych do tego ekspertów.
Paszport edukacyjny dla osób samokształcących się od strony narzędziowej jest prostym systemem CMS do zarządzania pozaformalnym procesem kształcenia, od strony dydaktycznej – pozwala na dokumentowanie rozwoju w oparciu o otwarte treści edukacyjne przygotowane między innymi dla osób samodzielnie uczących/dokształcających się.
Poza walorem dydaktycznym, widzę tutaj także kilka kwestii mocno osadzonych w kontekście samego ruchu otwartych materiałów edukacyjnych. Paszport podnosi transparentność uczenia się, jakości i efektywności otwartych zasobów. Ale z drugiej strony stawia przed otwartą edukacją kilka wyzwań. Przede wszystkim potrzebna jest standardyzacja treści dydaktycznych (w przypadku paszportu treści udostępnianych w ramach OCWC). Jeśli paszport ma być oceniany, w standardach potrzebna jest ujednolicona siatka punktacji respektowana w przestrzeni globalnej. Po drugie istotna jest modułowość otwartych treści, aby z bazy zasobów móc wybrać te elementy, które są odpowiednie dla osobistego paszportu i planowania indywidualnej ścieżki rozwoju.
Prezentacja idei paszportu i dalszych planów rozwoju jest dostępna na Slideshare.
Witam ponownie
I przyznaje, ten artykul jest bardzo fascynujacy dla mnie. Chce wiedziec wiecej na ten temat, czy Panstwo mozecie rozwinac te kwestie korzystajac z wlasnych poszerzonych zrodel?
Koncowy akapit artykulu "Przede wszystkim potrzebna jest standardyzacja treści dydaktycznych (w przypadku paszportu treści udostępnianych w ramach OCWC). Jeśli paszport ma być oceniany, w standardach potrzebna jest ujednolicona siatka punktacji respektowana w przestrzeni globalnej. Po drugie istotna jest modułowość otwartych treści, aby z bazy zasobów móc wybrać te elementy, które są odpowiednie dla osobistego paszportu i planowania indywidualnej ścieżki rozwoju."
moje pytanie jest takie:
Przy wzrastajacym tempie zycia i zmian zachodzacych na swiecie…zaczyna brakowac czasu na edukacje dla samej teorii, zycie weryfikuje racjonalnosc poznawanych tresci. jak panstwo uzasadniacie istote punktacji i oceniania?
pozdrawiam serdecznie
Ryszard @ Akademia Mechatroniki Poznan