ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

GenAI w dydaktyce akademickiej

Marta Stąporek

07.01.2025

Artykuł opublikowany 14 dni temu.

Generatywna sztuczna inteligencja (ang. generative artificial intelligence, generative AI, GenAI) to dziedzina sztucznej inteligencji bazująca na ogromnych ilościach danych, z których jest w stanie generować zupełnie nowe treści. 

Modele genAI używają sieci neuronowych i algorytmów uczenia maszynowego do naśladowania ludzkiej twórczości, kreatywności. “Uczą się” wzorców i struktur charakterystycznych dla określonych typów danych, a na podstawie wprowadzonego kontekstu potrafią symulować procesy twórcze. Obok zdolności do analizy danych, charakteryzuje je “umiejętność” uczenia się preferencji użytkowników (poprzez interakcje i feedback). Dzięki temu mogą doskonalić swoje wyniki i lepiej naśladować ludzką twórczość. 

Komunikacja z genAI odbywa się poprzez interfejs umożliwiający “promptowanie” czyli przekazywanie poleceń (promptów) i odbieranie wygenerowanych odpowiedzi. Model genAI analizuje treść promptu, łączy je z intencjami użytkownika i generuje odpowiedź na podstawie wiedzy z bazy danych oraz kontekstu zapytania. Warto zatem pamiętać, że jakość danych wyjściowych (output) jest uzależniona od danych wejściowych (input) – zasada GIGO (garbage in, garbage out). Użytkownik może zadawać dodatkowe pytania, modyfikować prompt, prosić o kolejne wyjaśnienia, doprecyzowania (proces iteracyjny, interaktywna pętla). Odpowiedzi – w zależności od typu genAI – mogą przyjmować różnorodną formę, np. tekstu, obrazu, muzyki, wideo, symulacji, modelu 3D.

Aktualnie obserwujemy lawinowy przyrost narzędzi GenAI* [zob. 140+ Generative AI Tools That Can Make Your Work Easy]. Pozwalają zoptymalizować czas i zwiększyć pracę ludzi różnych branż i sektorów, w tym również sektora szkolnictwa wyższego i nauki.


Narzędzia AI dedykowane dydaktykom i osobom studiującym

GenAI oferuje aktualnie wiele narzędzi dedykowanych pracownikom naukowym, dydaktykom akademickim i studentom. Wspomagają m.in. wyszukiwanie informacji (Perplexity), wyszukiwanie, przegląd i analizę publikacji naukowych (SciSpace), tworzenie wizualnych materiałów (Beautiful.ai), generowanie obrazów na podstawie opisów tekstowych (LeonardoAI, DALL-E), edycję i poprawianie prac pisemnych (Grammarly, Quillbot) czy redakcję tekstów naukowych (Writefull).

 

CzatGPT, modele GPTs i Perplexity
Najpopularniejszym i najchętniej wykorzystywanym i testowanym narzędziem genAI jest  czatGPT (generative pre-trained transformer) opracowany przez amerykańską firmę OpenAI. ChatGPT potrafi prowadzić dialog, odpowiadać na pytania, generować teksty, tłumaczyć, podsumowywać informacje, wspierać kreatywne procesy pisarskie.
OpenAI oferuje użytkownikom tworzenie własnych wersji GPTs – użytkownicy mogą dodawać własne dane treningowe oraz definiować konkretne instrukcje dla modelu. Proces nie wymaga od użytkownika umiejętności programowania, jest prosty i może być zrealizowany w stosunkowo krótkim czasie. Dodatkowo użytkownicy mogą dzielić się swoimi modelami i/lub korzystać z modeli stworzonych przez innych (zob.  Budujemy GPTsy do przedmiotów).   

Porównaj prompt
W jaki sposób narzędzia AI wpływają na dydaktykę akademicką?
CzatGPTPerplexity 

 

Alternatywą dla wyszukiwarek internetowych jest Perplexity – wyszukiwarka wykorzystująca algorytmy sztucznej inteligencji. Podobnie jak czatGPT odpowiada na pytania użytkowników w formie konwersacji, podając informacje, linki do źródeł, cytaty, a także powiązane wątki tematyczne w formie dodatkowych pytań. 

Porównaj prompt
Wskaż różnice między narzędziami generatywnej AI a wyszukiwarką internetową np. Google w kontekście dydaktyki akademickiej
czatGPT oraz Perplexity

 

Korzyści i zagrożenia genAI w kontekście dydaktyki akademickiej

Wśród kluczowych korzyści związanych z zastosowaniem narzędzi AI w dydaktyce wymieniane są m.in.:

  • indywidualizacja procesu nauki,
  • personalizacja materiałów edukacyjnych,
  • możliwość dostosowania programu nauczania do rzeczywistych potrzeb osób studiujących,
  • zwiększenie efektywności nauki i motywacji do aktywnego uczenia się,
  • większa dostępność i elastyczność edukacji,
  • możliwość samokształcenia się (upskill, reskill)
  • wsparcie dla nauczycieli w zakresie przygotowania sylabusów, materiałów edukacyjnych, testów, informacji zwrotnych.

Wśród kluczowych obaw związanych z zastosowaniem narzędzi AI w dydaktyce wymieniane są m.in.:

  • dehumanizacja procesu edukacyjnego, wynikająca z ograniczenia interakcji studentów z wykładowcami i rówieśnikami,
  • brak umiejętności krytycznego myślenia i kreatywności,
  • brak umiejętności społecznych i emocjonalnych,
  • ryzyko naruszenia danych prywatnych i poufnych (niewłaściwe wykorzystanie danych, ich wyciek, wykorzystanie w sposób dyskryminujący),
  • stronniczość materiału i danych, na których została wyszkolona genAI,
  • dyskryminacja społeczna i/lub kulturowa (nierówności edukacyjne),
  • ograniczenia autonomii nauczycieli w podejmowaniu decyzji dotyczących oceny i personalizacji materiałów,
  • niekontrolowane przypadki plagiatów.

 

__________

INSPIRACJE

# Different generative AI tools [lista narzędzi genAI rekomendowana studentom The University of Sydney]

Perplexity AI – do czego służy? 

# Czy Perplexity AI może zagrozić wyszukiwarce Google?

# SciSpace – „Sztuczna Inteligencja” wspomagająca wyszukiwanie, przegląd i analizę publikacji naukowych 

# Writefull – narzędzie wspierające przygotowywanie tekstów w języku angielskim


__________
Image
: Leonardo AI (used for educational purposes)

 

 

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej