Po dwóch latach intensywnego podnoszenia kwalifikacji w obrębie technologii cyfrowych w edukacji przyszedł czas na refleksję. W czym już czuje się biegle? Jakie cyfrowe kompetencje dydaktyka potrzebuję jeszcze rozwinąć? Te i inne pytania zadaliśmy nauczycielom akademickim w badaniach przeprowadzonych w Polsce, Serbii i Słowenii w ramach projektu StudES.
Celem badania było zebranie informacji o tym jak wyglądała edukacja zdalna na uczelniach wyższych podczas pandemii COVID-19, jakie trudności napotykali nauczyciele wdrażający nauczanie zdalne, oraz jak oceniają poziom swoich kompetencji cyfrowych w dydaktyce.
Wyniki powyższych badań przedstawiamy w formie infografiki.
Na podstawie wyników badań oraz badań źródeł wtórych, które zespół projektowy StudES prowadził równolegle do ankiety, zidentyfikowaliśmy szereg problemów i potrzeb. Zidentyfikowaliśmy również wiele mocnych stron i nowych umiejętności, które nauczyciele zdobyli w okresie przymusowego nauczania zdalnego. Kompetencje te stanowią silną podstawę, na której można oprzeć rozwój obszaru e-learningu w instytucjach szkolnictwa wyższego.
Jak do tego rozwoju podejść? Zespół StudES zaczął od zaadresowania problemów i potrzeb wskazanych w badaniach. W tym celu stworzyliśmy zbiór rekomendacji na rzecz zwiększenia gotowości cyfrowej w szkolnictwie wyższym. Rekomendacje opracowaliśmy w oparciu o analizę literatury w obszarze e-learningu i dydaktyki. Zawierają praktyczne wskazówki wdrożenia w praktyce akademickiej.
Rekomendacje przedstawiamy w formie raportu.
Wewnątrz dokumentu znajduje się także infografika ze wszystkimi rekomendacjami, którą można pobrać, i używać na przykład jako check-listy przy projektowaniu kursów online.