ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

H5P w akcji! – interaktywne materiały edukacyjne dydaktyków/czek AGH [H5P zaaw_2]

Renata Iwan

29.01.2025

Artykuł opublikowany 9 dni temu.

Wczoraj zakończyłam prowadzenie 2 edycji szkolenia „H5P Interaktywne materiały – zaawansowany”. Zdecydowałam, że nie będziemy zajmować się podcastami, jak w poprzedniej edycji, ale zajmiemy się tworzeniem interaktywnych książek. Po efektach sądzę, że był to dobry wybór. Poniżej kilka końcowych uwag, którymi dzieliłam się już z osobami uczestniczącymi w szkoleniu, a które być może będą interesujące dla innych osób tworzących swoje materiały dydaktyczne w ‘technologii’ H5P.

Dopasuj narzędzia do celu dydaktycznego

Kluczowym elementem tworzenia efektywnych materiałów edukacyjnych jest właściwy dobór zasobu H5P. Przykładowo, scenariusz rozgałęziony (Branching Scenario) nie powinien być wykorzystywany do prezentacji serii pytań testowych. Jego głównym przeznaczeniem jest bowiem symulacja procesu decyzyjnego i bezpieczne eksperymentowanie z konsekwencjami różnych wyborów. Pytania testowe mogą stanowić element takiego scenariusza, ale powinny być wplecione w proces podejmowania decyzji.

Pamiętaj jednak o możliwości kreatywnego wykorzystania narzędzi – przykładem może być zastosowanie scenariusza rozgałęzionego jako innowacyjnego sposobu na powtórkę materiału przed egzaminem, co zostało świetnie zilustrowane w materiale przygotowanym przez dr inż. Patrycję Domalik-Pyzik [WIMiC]”Biomateriały – powtórka podstaw”.

Wykorzystuj zasoby efektywnie

Wykorzystuj ponownie

Powtórne wykorzystanie materiałów edukacyjnych to skuteczny sposób na zaoszczędzenie czasu pracy. Możesz to zrobić co najmniej dwojako:

  • Wykorzystując te same treści w różnych kontekstach
  • Integrując prostsze ćwiczenia w bardziej rozbudowanych narzędziach (np. wykorzystując Image Hotspots jako element interaktywnej książki lub scenariusza rozgałęzionego)
Buduj poziomy/warstwy

Szczególnie wartościowe jest tworzenie materiałów wielowarstwowych, czego doskonałym przykładem jest interaktywna książka stworzona przez dr inż. Jacka Stępnia [WIEiT] „Routing w sieciach IP”, gdzie w prezentacji zamieszczono pytania sprawdzające, a w zasobie H5P Image Hotspots autorskie nagrania wideo.

 

Wykorzystuj narzędzia wspomagające

W obliczu ograniczeń czasowych, wspieraj się dostępnymi narzędziami, w tym rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję. Jednak podchodź do nich z krytycznym namysłem. Przykładem udanego wykorzystania AI jest scenariusz rozgałęziony o efektywnym uczeniu się, stworzony przez dr inż. Annę Twaróg [WGGiOŚ] przy wsparciu ChataGPT „Misja Zdobądź Wiedzę!”.

Udzielaj informacji zwrotnej

Kluczowym elementem efektywnych materiałów edukacyjnych jest właściwie zaprojektowana informacja zwrotna. Pełni ona istotną funkcję uczącą poprzez:

  • Wzmacnianie prawidłowych odpowiedzi
  • Wyjaśnianie błędów i naprowadzanie na właściwe rozwiązania

Narzędzia H5P oferują liczne i różnorodne możliwości w zakresie projektowania feedbacku – korzystaj z nich!

Dbaj o estetykę i język

H5P oferuje szerokie możliwości dopracowania wizualnej strony materiałów dydaktycznych. Projektując je zwróć uwagę na:

  • Spójną kolorystykę
  • Przemyślany dobór elementów graficznych
  • Dostępność materiałów (np. napisy w filmach dla osób niedowidzących)
  • Tłumaczenia dla materiałów obcojęzycznych

Sposób komunikacji z osobami studiującymi ma znaczący wpływ na odbiór materiału.

  • Stosuj przyjazny, angażujący język
  • Zastępuj standardowe komunikaty (np. “DALEJ”) bardziej zachęcającymi frazami (np. “NO CO? ZACZYNAMY?”)
  • Zachowaj spójność językową w całym materiale

Mam nadzieję, że wykorzystując tych parę rad będziecie w stanie efektywnie tworzyć efektowne materiały dydaktyczne.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej