Jedną z ważniejszych cech informacji publikowanej w Sieci jest jej dostępność. Często jednak zapominamy, że z Sieci korzystają także osoby o specyficznych potrzebach – dla nich powstają dedykowane strony czy programy. W najnowszym Biuletynie AGH artykuł autorstwa Kamili Albin, studentki WNSS AGH, poświęcony odkrywaniu cyberprzestrzeni przez osoby niewidome. Opowieść informatyka – Rafała o programach czytających ekran postanawiam zweryfikować i samodzielnie sprawdzić, jak to działa. Na stronie:
http://www.webaim.org/simulations/screenreader-sim.htm
znajduje się symulator programu czytającego ekran. Próbuję rozwiązać umieszczone na stronie zadanie i wyłapać najistotniejsze informacje okazuje się to piekielnie trudne! Mechaniczny i dość szybko czytany tekst, na który należy równie szybko reagować, sprawia mi spore kłopoty. Nie udaje mi się uzyskać żadnej informacji ze strony.
Dowiaduję się natomiast, że jeśli strona nie jest zaprojektowana we właściwy sposób, wówczas program będzie miał kłopoty z jej odczytaniem a człowiek – z uzyskaniem informacji. Sprawdźmy. W aplikacji:
wpisuję adres strony a program wyłapuje najistotniejsze błędy opatrując je komentarzem. Na naszej
Celowej stronie jest 17 elementów, które można poprawić, aby program mógł „rozkodować“ zawarte na niej informacje.