Po raz dziewiąty spotykamy się – tym razem w Akademii Górniczo – Hutniczej im. St. Staszica w Krakowie AGH – aby porozmawiać o e-technologiach w kształceniu inżynierów. Okrzepliśmy po cyfrowej, pandemicznej rewolucji, aby może nieco krytyczniej, ale na pewno bardziej świadomie, zmieniać dydaktykę przy wsparciu technologii.
Dwa wiodące tematy tegorocznego spotkania nie pojawiają się przypadkowo.
O możliwościach wykorzystania AI rozmawiamy od niemal roku, z jednej strony analizując zagrożenia, a z drugiej – dostrzegając szanse wsparcia dydaktyki sztuczną inteligencją. Sceptycznie podchodzimy do przewidywania przyszłości, ale jesteśmy przekonani, że pojawienie się AI otwiera zupełnie nowe możliwości, są to personalizacja uczenia się, kształtowanie kompetencji krytycznego myślenia, redefinicja kompetencji cyfrowych, przedefiniowanie roli nauczyciela, celów kształcenia i sposobów oceny jego efektów. Dlatego też wybraliśmy ten temat jako wiodący dla pierwszego dnia konferencji.
Dla równowagi, drugiego dnia, proponujemy rozmowę o kompetencjach społecznych z perspektywy trenerskiej i akademickiej. AI nie potrafi (jeszcze) wszystkiego, i choćby w tym kontekście warto przyjrzeć się umiejętnościom, które sprawiają, że efektywniej się ze sobą porozumiewamy i współpracujemy, komunikacja i kooperacja stanowią ważny element procesu kształcenia. Kontekst specjalistycznego kształcenia inżynierskiego często pomija ten obszar, skupiając się na dostarczeniu znakomitej wiedzy dziedzinowej. Chcemy zwrócić uwagę na aspekt ludzki w projektowaniu inżynierskim, a tym samym, w przygotowaniu przyszłych inżynierów do bycia skutecznymi, empatycznymi liderami nowoczesnych technologii. Temat ten, niczym klamra, spina sesje plenarne rozpoczynające i kończące drugi dzień eTEE.
Zobacz pełny Program konferencji oraz poznaj prelegentki i prelegentów