W dniach 17-18 stycznia 2011 r. brałam udział w pierwszym spotkaniu projektu E-xcellence NEXT. Projekt dotyczy badania jakości e-learningu akademickiego oraz wdrażania i integracji opracowanych narzędzi i kryteriów oceny jako stałego elementu ewaluacji. Brzmi poważnie? Muszę przyznać, że jest to projekt szeroko i wysoko zakrojony. Uderza nie tylko w instytucjonalne strategie rozwoju. Stara się wpłynąć na strategie narodowe, argumentując, że skoro e-learning jest elementem edukacji na większości uczelni wyższych, powinien być włączony w proces ewaluacji jakości.
Do projektu zostaliśmy zaproszeni jako jeden z uniwersytetów należących do europejskiej sieci uczelni wyższych, które wdrażają e-learning – EADTU. Ciekawe, poza problematyką samego projektu, jest to, że jest to już 3. jego edycja. Pierwsze dwie to E-xcellence QS i E-xcellence +. Objęły swoim zasięgiem 21 krajów UE. Zasada jest taka, że w każdej kolejnej edycji biorą udział instytucje-matki – stanowią rdzeń projektu i rozbudowują europejskie strategie oceny i zapewniania jakości kształcenia od 2005 roku. W ciągu 5 lat trwania projektu, zostały wypracowane dwa narzędzia do oceny jakości e-learningu akademickiego: skan oraz pełna ocena. Oba pozwalają na ocenę najważniejszych aspektów e-learningu według 33 kryteriów ewaluacji pogrupowanych w pięciu kategoriach:
- Projektowanie programu kształcenia
- Projektowanie kursów
- Dostarczanie kursów
- Wsparcie dla studentów i pracowników
- Zarządzanie (strategie instytucjonalne)
Po przeprowadzonej ewaluacji, otrzymujemy informację zwrotną ze wskazaniem, które obszary e-learningu wymagają dalszych ulepszeń. Wypracowana metodyka jest wciąż udoskonalana. Do obu narzędzi został opracowany podręcznik ze szczegółowym omówieniem kryteriów oceny i dalszych działań.
W edycji NEXT AGH jest jednym z 6 nowych partnerów. Co to dla nas oznacza? Po pierwsze, szansa na dokonanie szybkiej ewaluacji e-learningu oraz skonsultowanie wyników oceny z ekspertami z EADTU, podczas seminarium zorganizowanego w Polsce. Po drugie, okazja do nawiązania współpracy z Państwową Komisją Akredytacyjną. Taki jest też cel projektu – stworzenie sieci uniwersytetów, które wspólnie z agencjami akredytacyjnymi pracują nad jakością kształcenia online. Wyniki oceny dokonywanej przez uczelnie zaangażowane w projekt składają się na europejską mapę jakości e-learningu. Nie pozostają w “murach” instytucji. Po trzecie, a dla AGH szczególnie ciekawe, w 3 rundzie projektu, zostaną opracowane kryteria oceny jakości Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Będzie to kolejny element w narzędziach ewaluacji.
Kolejny etap projektu to europejskie seminarium na temat jakości e-learningu. Do tego czasu, AGH zostanie prześwietlone, a wstępne wnioski przedstawione na forum konsorcjum projektu. O postępach będziemy pisać na blogu.
Witam ponownie
czy wspomniana przez Pania publikacja z konferencji jest dostepna online?
“ajważniejszych aspektów e-learningu według 33 kryteriów ewaluacji pogrupowanych w pięciu kategoriach:
* Projektowanie programu kształcenia
* Projektowanie kursów
* Dostarczanie kursów
* Wsparcie dla studentów i pracowników
* Zarządzanie (strategie instytucjonalne)
Po przeprowadzonej ewaluacji, otrzymujemy informację zwrotną ze wskazaniem, które obszary e-learningu wymagają dalszych ulepszeń. Wypracowana metodyka jest wciąż udoskonalana. Do obu narzędzi został opracowany podręcznik ze szczegółowym omówieniem kryteriów oceny i dalszych działań.”
pozdrawiam
Jacek @Viessmann
Witam i dziękuję za komentarz.
Narzędzia, które zostały opracowane w dwóch pozostałych edycjach projektu, są dostępne na stronie: http://www.eadtu.nl/e-xcellencelabel/default.asp?mMid=3&sMid=21
Sam podręcznik, gdzie można znaleźć benchmarki dostępny jest tutaj: http://www.eadtu.nl/e-xcellencelabel/default.asp?mMid=3&sMid=12
Pozdrawiam