JISC jest brytyjską organizacją mającą za zadanie wspierać szkoły (16+) oraz uczelnie wyższe we wdrażaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przez 20 lat działalności na Wyspach organizacja znacznie przyczyniła się do poziomu wykorzystania w szkołach nowych technologii, zarówno przez działania polegające na promowaniu sprawdzonych rozwiązań jak i poprzez finansowe wspieranie inicjatyw oddolnych.
W dniach 11-12 marca w Birmingham w Wielkiej Brytani odbył się JISC Digital Festival 2014. Wydarzenie jest inspirowane modelem konferencyjnym, ale ma zdecydowanie luźniejszy charakter i bardziej interaktywną formę. Miałam okazję przez 2 dni przyjrzeć się z czym mierzy brytyjska edukacja oraz nad czym obecnie pracują nauczyciele i wykładowcy. Stąd też kilka inspiracji, spostrzeżeń, którymi chciałabym się podzielić.
Digital Storytelling
Jednym z najlepiej przygotowanych i najciekawiej poprowadzonych warsztatów był ten dotyczący opowiadania historii poprzez cyfrowe media. Głównym jego celem było uświadomienie nam jak dość proste materiały video (oparte o statyczne obrazy i głos lektora) mogą silnie oddziaływać na odbiorców i skutecznie przekazywać ideę, którą próbujemy zakomunikować. Co ciekawe dla wielu osób prostsza forma okazywała się bardziej angażująca. Aby przygotowywać interesujące materiały nie trzeba więc posiadać całego zestawu umiejętności edytorskich czy operatorskich, wystarczą podstawowe umiejętności techniczne i dobry pomysł na historię. Prezentację ze spotkania, przykłady, linki do przeróżnych rodzajów digital stories można znaleźć tu: materiały z warsztatu
Dialog Feedback
Podczas tego warsztatu mieliśmy okazję spotkać dwa zespoły, które zajęły się w swoich projektach kwestią informacji zwrotnej: interACT oraz MAC. Bardzo rzadko edukator formułujący feedback ma szansę dowiedzieć się, czy jego sugestie zostały zrozumiane i zastosowane, do tego coraz częściej informacja zwrotna ma charakter jednostronnej interwencji oceniającej.
Zmiana jednostronnej informacji zwrotnej na taką o charakterze dialogu w obu projektach dała zaskakująco dobre wyniki. Studenci deklarowali, że kursy z zastosowaniem takiej formy są dla nich bardziej angażujące, ciekawsze, pozwalają im na głębszą refleksję (której wcześniej nie doceniali) i w efekcie sprawiają że uczą się lepiej, bardziej świadomie, przyjmując na siebie większą odpowiedzialność za osiągnięte wyniki. Prezentację z warsztatu można obejrzeć tu: prezentacja
Knodium
Ciekawa inicjatywa – studenci dla studentów, grupa świeżo upieczonych absolwentów postanowiła zbadać zachowania edukacyjne swoich młodszych kolegów w sieci i zaproponować im rozwiązanie, które będzie odpowiadać ich potrzebom. Inicjatywa jest nowa, wszystko jest ciągle w fazie rozwoju, ale warto obserwować wysiłki ambitnych Brytyjczyków, bo tworzą bardzo ciekawą oddolną inicjatywę edukacyjną. Podglądać można tu: knodium
Educational environment
JISC zajmuje się również innowacyjnymi rozwiązaniami dla bibliotek, a biblioteki mają nie lada wyzwanie, aby szybko odnaleźć się w świecie cyfrowych materiałów dostępnych w sieci. Podczas gdy w Polsce wciąż myśli się głównie o dostępności materiałów w kontekście nośnika, którym posługuje się odbiorca, w Wielkiej Brytanii problemem jest już nie tyle nośnik, ale całe środowisko, które zorganizował sobie użytkownik instalując różne zestawy aplikacji pomagających mu ogarnąć choatyczny przypływ informacji. Nie był temu problemowi poświęcony żaden z warsztatów, natomiast zwróciłam na to uwagę bo temat przewinął się kilka razy przy okazji bardzo różnych dyskusji.
Człowiek i gniazdko
Na koniec jeszcze smaczek, niby nie związany z samym festiwalem, a jednak… Na festiwalu, na który przyjeżdżają ludzie zajmujący się wykorzystaniem nowych mediów w edukacji, każdy biega z laptopem, tabletem, albo przynajmniej komórą z ogromnym ekranem. Niestety pod naporem notatek, przesyłanych tweetów, oglądanych stron w którymś momencie to biedne urządzonko paść musi… i zaczyna się gorączkowe poszukiwanie gniazdka. Stąd też można zaobserwować na takich spotkaniach przeciekawy fenomen społeczno-technologiczny. W nawiązywaniu kontaktów i przełamywaniu lodów najbardziej pomagają… gniazdka, …życiu nie poznałam tylu ludzi siedząc z kawą na podłodze i ładując tablet.