Jednym z najbardziej rozpoznawanych działań podejmowanych przez CeLiID AGH są szkolenia. Jednak czy wiecie, że większość naszych szkoleń podlega ewaluacji? Bardzo nam zależy na dobrej jakości naszych przedsięwzięć i ofercie dostosowanej do potrzeb osób uczących, w związku czym zbieramy i analizujemy różne dane z tym związane. Dziś chcemy się z Wami podzielić wybranymi wynikami naszych badań.
Jak zbieramy informację zwrotną po szkoleniach…
Jednym z elementów ewaluacji szkoleń jest ich ocena przez osoby w nich uczestniczące i właśnie o tym procesie oraz jego wynikach chcielibyśmy Wam opowiedzieć. Jednak zanim przejdziemy do właściwej opowieści, kilka słów o tym jakie są nasze szkolenia w kontekście organizacyjnym.
Realizujemy szkolenia:
- w systemie semestralnym i rocznym, co oznacza że niektóre szkolenia mogą pojawić się dwa razy w roku akademickim a inne występują tylko w jednym semestrze;
- synchroniczne i asynchroniczne, co przekłada się na konieczność pracy w wyznaczonych momentach lub dowolność wyboru czasu działania;
- o różnej długości i intensywności – jednodniowe oraz wielodniowe a także takie co trwają kilka tygodni jak np. E-learning akademicki;
- w różnych formach – stacjonarnych, zdalnych oraz hybrydowych, czyli mieszanych.
Przechodząc do naszych badań – na dany rok akademicki przygotowujemy ujednolicony formularz ankiety, który służy nam do zbierania informacji zwrotnej od osób uczestniczących w szkoleniu. Wykorzystujemy zarówno formularze papierowe (szczególnie w przypadku jednodniowych szkoleń stacjonarnych), jak i online (dedykowane dla szkoleń w formule zdalnej lub też rozciągniętych w czasie).
Po zakończeniu całego szkolenia do osób uczestniczących trafia „ankieta” wraz z prośbą o podzielenie się swoimi opiniami i odczuciami. Respondenci i respondentki są pytani/e o konkretne kwestia, ale mają także pole do swobodnej wypowiedzi.
Następnie zebrane dane są zliczane i analizowane czego efektem końcowym jest raport dedykowany każdemu szkoleniu. Oczywiście budujemy też większe, zbiorcze zestawienia dla poszczególnych semestrów i lat akademickich.
W dalszej części naszej opowieści chcemy się z Wami podzielić wybranymi danymi ze zbiorczej analizy oceny szkoleń za minione semestry.
Jak oceniacie nasze szkolenia…
Jedną z podstawowych wartości ilościowych, które zbieramy jest ogólna ocena szkolenia, dokonywana na skali 1-5, z której wyliczana jest średnia dla danego szkolenia oraz zbiorcza dla danego semestru. Poniżej prezentujemy wartości dla 4 ostatnich semestrów.
Odnotowujemy zatem średnie ocen semestralne na poziomie 4,7 i wyższym oraz utrzymujemy względnie stały poziom – co interpretujemy jako Wasze zadowolenie z jakości naszych działań. Jesteśmy jednak świadomi przestrzeni do poprawy i monitorujemy szczegółowo wszelkie krytyczne uwagi.
Ważnym obszarem, który poddajemy ocenie są umiejętności trenerskie. Wyróżniamy w tym kontekście kategorie takie jak: budowanie relacji z uczestni(cz)kami, przygotowanie merytoryczne oraz umiejętności przekazywania wiedzy. We wszystkich wymienionych kategoriach średnia ocen (przy skali 1-5) wynosi 4,8 i wyżej, dla dwóch ostatnich semestrów, a PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE trenerów i trenerek zdecydowanie jest naszą supermocą.
Kolejnym wskaźnikiem, którego używamy dla mierzenia jakości naszych szkoleń jest Net Promoter Score (NPS) czyli tzw. wskaźnik polecalności. Osoby badane wskazują, na skali 1-10, na ile poleciłyby swoim bliskim udział w danym szkoleniu, przy założeniu, że 1 oznacza brak polecenia a 10 – „bardzo polecam”. Przyjmuje się, że osoby które wskazały odpowiedź 10 i 9 to tzw. „promotorzy”, 8 oraz 7 to „obojętni’, natomiast 6-1 to „krytycy”. Aby wyliczyć współczynnik NPS od odsetka promotorów w naszej próbie odejmujemy odsetek krytyków. Współczynnik polecalności może przyjąć wartości od -100% do +100%. Zatem czym wyższy wynik, tym lepiej. Naszym zdaniem możemy się pochwalić bardzo przyzwoitą wysokością współczynnika NPS i również monitorujemy go z semestru na semestr.
Warto na zakończenie dodać, iż szkolenia realizowane w CeLiID cieszą się dużym zainteresowaniem a proponowane miejsca zapełniają się w błyskawicznym tempie. Ponadto możemy się pochwalić stosunkowo wysokim współczynnikiem response rate, czyli odsetkiem wypełnionych ankiet względem liczby osób uczestniczących, który przyjmuje wartości około 70%.
Reasumując, nie ustajemy w pracach aby poprawiać jakość naszych działań – zarówno przygotowywanych szkoleń jak i udostępnianych materiałów. Powyżej przedstawione dane, potwierdzają, że nasze szkolenia odpowiadają na potrzeby dydaktyków i dydaktyczek w AGH, co jest jednym z naszych głównych celów. Wysoki współczynnik zwrotu ankiet pozwala nam sądzić, że nasze analizy są trafne i rzetelne a podejmowane na ich podstawie decyzje są słuszne i będą przynosić korzyści całej społeczności akademickiej.