W minionym roku akademickim (2023/24), zespół Pełnomocnika Rektora ds. jakości kształcenia zrealizował drugą edycję „badania programu studiów oraz warunków realizacji i obsługi administracyjnej procesów kształcenia”. Raporty zbiorcze z obu edycji są dostępne dla całej społeczności akademickiej, na stronie internetowej Centrum Organizacji Kształcenia w zakładce „ankietyzacja”. Dziś chcemy się przyjrzeć, jak oceniona została nasza jednostka.
Do tej pory zrealizowano dwie edycje omawianego badania – w latach 2021/22 oraz 2023/24. Jedno z pytań zadanych respondent(k)om, w obu edycjach, dotyczyło oceny ich współpracy z jednostkami administracji centralnej w AGH, tym z CeLiID. Odpowiedzi udzielano w oparciu o 5 stopniową skalę, gdzie 1 oznacza ocenę „bardzo źle” a 5 – „bardzo dobrze”.
Jak zaprezentowano na powyższym wykresie, średnia ocena współpracy z CeLiID wyniosła kolejno 4,4 oraz 4,3, co interpretujemy jako wynik dobry i nie wymagający niezwłocznej interwencji, pozostawiający jednak przestrzeń do rozwoju i podnoszenia jakości naszych działań.
Warto również zwrócić uwagę na response rate, czyli tzw. współczynnik zwrotu ankiet, mówiący o tym jaki odsetek osób uprawnionych do udzielenia odpowiedzi w ankiecie, faktycznie jej udzielił. W pierwszym roku badania współczynnik ten wyniósł 26%, natomiast w drugiej edycji już tylko 14,3%.
Co ciekawe, odpowiedź na pytanie dotyczące oceny współpracy z konkretną jednostką było dobrowolne i dedykowane tym, którzy doświadczyli realnej współpracy. W roku 2021/22 – 98% osób biorących udział w badaniu odpowiedziało na pytanie dotyczące CELiID, natomiast w drugiej edycji badania było to 78%. Są to wysokie wartości, jednak biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką liczbę osób, które wzięły udział w badaniu (próbę badawczą), nie są one już tak imponujące. W związku z tym zagadnienie dotyczące naszej rozpoznawalności wśród pracowników i pracowniczek AGH pozostaje otwarte i będzie pogłębiane przy innych okazjach.
Podsumowując ten krótki wątek badania zrealizowanego przez zespół Pełnomocnika Rektora ds. jakości kształcenia, dotyczący naszej jednostki, chcemy podkreślić, że z uwagą przyglądamy się wszelkim materiałom, które nas dotyczą. Chętnie przyjmujemy wszelkie uwagi na temat naszej działalności i zawsze wyciągamy wnioski, aby jak najlepiej dostosowywać naszą ofertę do Waszych potrzeb. Wyniki omawianego badania interpretujemy jako potwierdzenie dobrej jakości naszych działań, z perspektywą na dalszy rozwój.