Kozakiewicz Ryszard
Żyjemy w czasach Zmiany, wyzwaniem jest poprawny jej opis oraz otwartość na nowe obszary działań i możliwości.
Od zawsze Interesowały mnie zagadnienia oceny zmian (środowiska przyrodniczego, gospodarczo-społecznego, technologicznego), zestawy wskaźników do opisu zmiany, oceny wielokryterialne, identyfikacja kluczowych i krytycznych cech i zdarzeń.
W sferze zawodowej uczestniczyłem w przygotowaniu kilkudziesięciu opracowań o oddziaływaniu na środowisko i programów ochrony środowiska, oraz projektach badawczych z zakresu monitoringu środowiska. Działam również w obszarze wykorzystania systemów informacji przestrzennej w ocenach środowiskowych.
Nowym wyzwaniem, które sobie postawiłem, są zagadnienia adaptacji gospodarki i społeczeństwa do skutków zmian klimatu, wielokryterialna ocena i dobór działań z tego zakresu.
Interesuję się również różnorodnymi metodami nauczania, uczenia i samorozwoju, identyfikacji i rozwoju mocnych stron, kompensacji słabszych, zarówno w obszarze kompetencji „twardych” jak i „miękkich”.
Proponuję zarówno tutoring naukowy jak i rozwojowy (ale najchętniej „naukowo-rozwojowy”). Preferuję metody ukierunkowane na samorozwój, dyskusję, wspólne dochodzenie do istoty problemu (np. naukowego).
W ramach tutoringu naukowego możemy rozwijać:
- umiejętności identyfikacji i hierarchizacji (problemów, zdarzeń, celów),
- zastosowanie metod analizy wielokryterialnej,
- ocenę oddziaływania na środowisko (obiektów, technologii, gospodarki),
- identyfikacji aspektów środowiskowych,
- zastosowania systemów informacji przestrzennej,
- tworzenia wielopoziomowych strategii rozwoju i zbioru wskaźników do ich wdrażania,
- poprawnego formułowania dobrych celów (naukowych, gospodarczych, społecznych lub osobistych),
- ćwiczenia z metod heurystycznych i samorozwoju.