Wardas-Lasoń Marta
Szczególnie doceniam badania interdyscyplinarne stanowisk archeologicznych, poszukiwanie śladów antropopresji, formułowanie interpretacji zmian stanu zanieczyszczenia komponentów środowiska, wykorzystywanie archeometrii w badaniach artefaktów, analizowanie układów urbanistycznych, w kontekście przeszłość vs współczesność.
Współpracujemy w ramach spotkań, w efekcie czego mam nadzieję uda się dostrzec, że studia stanowią drogę prowadzącą do rozpoznania specyfiki przyszłego zawodu, by mogła stać się pasją.
W tutoringu badawczym przygotowujemy wspólnie „mapę drogową”, na wzór pisania projektów badawczych opartych o badania podstawowe bądź aplikacyjne, tworzenia artykułów lub prezentacji. Rozpoznajemy ewentualne deficyty, dążąc do przekucia porażki w przyszły sukces.
Podchodzę do rozwiązania zagadnienia stosując zasadę „od ogółu do szczegółu”, z wykorzystaniem np. metody DPSIR czy SWOT. Bez względu na tematykę, cel próbuję osiągnąć po ustaleniu czy obowiązują wytyczne, schematy postępowania, uregulowania prawne itp. Każdorazowo rozpoczynamy od kwerendy, posługując się wszelkiego rodzaju źródłami, w tym analizą topo- lub hydronimii i ikonografii. Następnie, jeśli to możliwe, weryfikujemy uzyskaną wiedzę z wizją lokalną, udokumentowaną zdjęciami, nagraniami audio-video, pomiarami wskaźników fizykochemicznych, obserwacjami i opróbowaniem stosownym do zagadnienia (najczęściej są to stanowiska archeologiczne, próbki środowiskowe z nawarstwień archeologicznych, artefakty, ekofakty).
Wykorzystujemy profilowanie otworowe gruntów lub profilowanie odkrywek, celem odczytania w ich właściwościach kontekstów archeologicznych, a także zmian stanu zanieczyszczenia wynikającego z procesów urbanizacji i industrializacji. Efektem spotkań powinno być udrożnienie talentów, rozpoznanie predyspozycji, wyeliminowanie zahamowań, ze zwróceniem uwagi na błędy w ekonomice postępowania czy w tzw. higienie pracy (dobrostanie nas samych).
Tutoring rozwojowy w analogiczny sposób będzie realizowany z akcentem na aspekt „w zdrowym ciele, zdrowy duch”.
W oparciu o zaproponowaną bibliografię, filmy, dokumentacje własne, przeanalizujemy przyczyny „sukcesów i porażek” w naszym życiu i zastanowimy się jakie można zastosować „haki”, by wyjść z impasu braku relacji, zmęczenia, perfekcjonizmu, pracoholizmu itp.