W ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni”,
numer umowy: MEiN/2022/DIR/1810, Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie zrealizowała zadanie:
Rozbudowa systemu badania potrzeb rozwojowych i luk kompetencyjnych: opracowanie i weryfikacja narzędzi badawczych, wdrożenie. Opracowanie narzędzi badawczych do ewaluacji rozwoju kompetencji i wdrożenie ich w istniejące procesy zapewnienia jakości kształcenia umożliwi monitorowanie postępów i zapewni wysoką jakość procesów rozwojowych.
Podjęte działania: Powołanie interdyscyplinarnego zespołu (prac. nauk.-dyd. i specjaliści administracji). Zdefiniowanie zakresu badania, opracowanie narzędzi badawczych: kwestionariusza wywiadu i ankiety. Opracowanie kryteriów rekrutacji i identyfikacja respondentów, określenie grupy badawczej. Przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z 20 pracownikami wg scenariusza wywiadu dot. kompetencji zespołów zajmujących się dydaktyką prac. administracji w Pionie Kształcenia oraz prac nauk.-dyd (wywiady pogłębione). Opracowanie ankiety elektronicznej, uruchomienie badania i wysłanie ponad 3000 ankiet do pracowników nauk.-dyd. Analiza pozyskanych danych. Opracowanie raportu dot. luk kompetencyjnych na podst zebranych danych jakościowych i ilościowych.
Korzyści działań: zainicjowanie badań dot. kompetencji osób pracujących w obszarze kształcenia i objęcie badaniem zarówno prac nauk.-dyd. jak i admin. Identyfikacja kompetencji kluczowych na stanowiskach dot. dydaktyki. Identyfikacja luk kompetencyjnych oraz opracowanie rekomendacji dla zespołów zajmujących się rozwijaniem kompetencji kadry. Wykonawcy i eksperci: wyłonienie zespołu na podst. analizy kompetencji pracowników Wydziału Zarządzania oraz prac. zajmujących się badaniami i doskonaleniem kompetencji kadr. Zespół składał się ze spec. ds badań oraz prac nauk-dyd. zajmujących się zarządzaniem kadrami.
Osiągnięte rezultaty: Rozbudowa systemu badania potrzeb rozwojowych i luk kompetencyjnych: opracowanie i weryfikacja narzędzi badawczych, wdrożenie, zidentyfikowanie luk kompetencyjnych oraz analiza stanowisk pracy dla pracowników adm. i nauk-dyd.
Produkty: raport z badań wraz z rekomendacjami, scenariusz badania, kwestionariusz ankiety. Wykorzystanie efektów działań: rekomendacje zostały przedstawione Władzom Uczelni, w szczególności Prorektorowi ds Kształcenia oraz Dyrektorom i Kierownikom działów w Pionie Kształcenia. Stanowią one podstawę do planowania działań strategicznych na rok 2024.