[Aktualizacja: Rejestracja na kurs została zamknięta w dniu 11.11.2013, a kurs rozpoczął się 18.11.2013 r. W związku z tym nie ma możliwości zgłoszenia się na tę edycję kursu]
Do 11 listopada nauczyciele i nauczycielki przedmiotów zawodowych mogą zapisywać się na nasz najnowszy kurs: „Projektowanie i prowadzenie kursów on-line w kształceniu zawodowym”.
Kurs jest bezpłatny i w całości realizowany on-line.
Uczestnicy kursu, po jego ukończeniu, będą potrafili zaplanować kurs e-learningowy dla przedmiotu zawodowego wraz z ćwiczeniami i elementami strategii prowadzenia zajęć online. Będą również swobodnie dobierać różne narzędzia i metody pracy w zależności od wyznaczonych celów.
Kurs skupia się szczegółowo na następujących tematach:
- rozwój kompetencji nauczania on-line,
- formy e-learningu,
- projektowanie e-tywności,
- tworzenie edukacyjnych filmów i nagrań dźwiękowych,
- korzystanie, dzielenie się i ewaluacja zasobów dostępnych w sieci,
- motywacja w kursie on-line,
- praca grupowa w kursie on-line,
- moderowanie dyskusji na forum,
- rola prowadzącego kurs.
Zaczynamy już 18 listopada 2013 i będziemy wspólnie pracować do 17 lutego 2014. Tygodniowy czas pracy to około 4-5 godzin.
Rejestracja uczestników trwa do 11 listopada 2013 i odbywa się pod adresem: http://evet2edu.eu/moodle/login/signup.php?lang=pl
Kurs został przygotowany w ramach projektu „eVET2EDU – wspieranie trenerów i nauczycieli kształcenia zawodowego w e-learningu”. Pracowali nad nim specjaliści dziedzinowi ze szkół zawodowych, uniwersytetów i instytucji badawczych z 9 krajów. Szczegółowe informacje na temat projektu, można znaleźć na stronie: http://evet2edu.eu/.
Każdy uczestnik, który pomyślnie ukończy kurs, otrzyma certyfikat. Dodatkowo, jeśli wyrazi chęć wykorzystywania zdobytych umiejętności w praktyce, a szkoła nie będzie dysponować platformą, oferujemy bezpłatną instalację oraz hosting platformy Moodle (szczegóły oferty dostępne na życzenie e-mailem).
Ewentualne pytania można kierować na adres: cel@agh.edu.pl
Szczegółowe informacje można również znaleźć pod adresem http://evet2edu.eu/pilot/informacje/
Poniżej szczegółowe informacje dotyczące planu kursu.
SZCZEGÓŁOWY PLAN KURSU
Kurs składa się z 10 modułów realizowanych podczas około 60 godzin nauki.
MODUŁ 1 :: Wprowadzenie i rozgrzewka (18.11.2013 – 26.11.2013, 2h 30 min)
Celem Modułu jest opanowanie platformy w stopniu wystarczającym do wzięcia udziału w kursie, poznanie się w grupie uczestników i prowadzących oraz zaplanowanie własnej pracy w kursie.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić wagę wprowadzenia i osobistego kontaktu w uczeniu się online,
- korzystać z platformy w stopniu umożliwiającym udział w kursie.
MODUŁ 2 :: Rozwijanie kompetencji (20.11.2013 – do końca kursu, 3h 20min)
Celem Modułu jest zidentyfikowanie kompetencji, które uczestnicy posiadają jako nauczyciele i zastanowienie się nad tym, jak można zapewnić osobom uczącym sie zdobycie pożądanych (zawodowych) kompetencji.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić czym jest kompetencja,
- zidentyfikować swoje kompetencje nauczyciela,
- przeanalizować, które kompetencje mogą być osiągnięte za pomocą TIK,
- wyjaśnić relację pomiędzy kompetencjami a dowodami,
- stworzyć dowody własnych kompetencji w tabeli kompetencji,
- zastanowić się nad własnym doświadczeniem uczenia się.
MODUŁ 3 :: Formy e-learningu (27.11.2013 – 03.12.2013, 3h 30 min)
Celem modułu jest zaobserwowanie różnych form e-learningu w kontekście kształcenia zawodowego.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- zidentyfikować różne formy e-learningu,
- przeanalizować elementy kursów e-learningowych,
- rozważyć możliwości wykorzystania różnych form e-learningu we własnym kontekście zawodowym.
MODUŁ 4 :: Projektowanie e-tywności (04.12.2013 – 10.12.2013, 6 h 10 min)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaprojektowania e-tywności.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić koncepcję e-tywności,
- wyjaśnić rolę i istotę zaprojektowania celów uczenia się,
- zaprojektować e-tywność przydatną w twoim kontekście zawodowym,
- zaprojektujesz cele wg kryteriów SMART.
MODUŁ 5 :: Tworzenie zasobów cyfrowych (11.12.2013 – 20.12.2013, 4h 30 min).
Celem modułu jest zdobycie umiejętności tworzenia podstawowych zasobów do uczenia się dla przedmiotów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- stworzyć proste filmy i opublikować je w sieci,
- przeanalizować i porównać dobre i złe instruktażowe filmy,
- zidentyfikować narzędzia do tworzenia treści,
- planować zajęcia, w trakcie których uczący się będą używać bądź produkować materiały filmowe i dźwiękowe jako zasoby edukacyjne.
MODUŁ 6 :: Zasoby w sieci – (wy)korzystanie, dzielenie się i ewaluacja
(27.12.2013 – 07.01.2014, 4h 10 min)
Celem modułu jest zdobycie umiejętności wyszukiwania, selekcji, ponownego wykorzystania, dzielenia się oraz ewaluacji zasobów online przydatnych dla wykładanego przedmiotu zawodowego adekwatnie do celu dydaktycznego kursu/zajęć.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić róźnicę pomiędzy treściami objętymi tradycyjnym prawem autorskim a Otwartymi Zasobami Edukacyjnymi,
- wybrać, ponownie wykorzystać oraz ocenić zasoby online,
- zastosować warunki licencji Creative Commons,
- wybrać zasoby zgodnie z celem kursu/zajęć.
MODUŁ 7 :: Motywacja (08.01.2014 – 14.01.2014, 5h 15 min)
Celem modułu jest wyjaśnienie/zrozumienie złożonych mechanizmów, które motywują i demotywują uczestników e-learningowych kursów, ze szczególnym uwzględnieniem kursów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wskazać czynniki wpływające na wzrost i spadek motywacji uczestników kursu e-learningowego,
- zastosować wybrane metody mobilizowania uczących się do większej aktywności.
MODUŁ 8 :: Praca grupowa (15.01.2014 – 28.01.2014, 10 h)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaprojektowania e-tywności bazującej na pracy grupowej.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- pracować nad rozwijaniem umiejętności potrzebnych do współpracy podczas wykonywania pracy grupowej,
- wskazać umiejętności ułatwiające pracę grupową,
- zaprojektować e-tywność opartą na pracy grupowej,
- opisać charakter pracy grupowej.
MODUŁ 9 :: Moderowanie dyskusji na forum (29.01.2013 – 04.02.2013, 7h 5 min)
Celem modułu jest nabycie umiejętności zaplanowania i prowadzenia dyskusji oraz reagowania na konkretne problemy wynikające ze specyfiki dyskusji na forum „w środowisku” przedmiotów zawodowych.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- zaplanować dyskusję online,
- prowadzić dyskusję online,
- posługiwać się narzędziami potrzebnymi do moderowania forum.
MODUŁ 10 :: Rola prowadzącego (05.02.2013 – 11.02.2013, 2h 20 min)
Celem modułu jest nabycie umiejętności organizacji własnej pracy prowadzącego kurs e-learningowy związany z przedmiotami zawodowymi, jak również rozwinięcie umiejętności ewaluacji własnych umiejętności. Jest to także moduł podsumowujący cały kurs.
Po zakończeniu Modułu uczestnik/ka będzie potrafił/a:
- wyjaśnić role i kompetencje prowadzącego kurs e-learningowy,
- zaplanować prowadzenie kursu e-learningowego,
- dokonać ewaluacji własnych umiejętności,
- zaprezentować informacje dotyczące swoich osiągnięć i postępów w kursie.
ZAKOŃCZENIE (12.02.2014 – 17.02.2014)