W czerwcu ze środków projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni oraz IDUB – Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza, CeL_ID zorganizował badanie CliftonStrengths oraz warsztaty dla 115 pracowników naukowo-dydaktycznych oraz pracowników administracyjnych wspierających dydaktykę.
Po indywidualnym przeprowadzeniu badania Gallupa, osoby pracujące wzięły udział w 7 grupowych warsztatach dla grup współpracujących na co dzień ze sobą. Warsztaty dotyczyły pracy z talentami metodą Clifton Strenghts.
W przeciwieństwie do wielu innych testów osobowości identyfikujących obszary wymagające usprawnień, badanie CliftonStrengths, skupia się na poznaniu mocnych stron.
Talenty według klasyfikacji Gallupa® to cechy, które ma absolutnie każdy z nas np. Dowodzenie®, Rozwaga® czy Wiara w siebie®, nie zaś umiejętności, z jakimi zazwyczaj słowo „talent” kojarzymy, takie jak ładne malowanie czy umiejętności językowe.
Warto poznać swoje mocne strony, aby je wykorzystywać i wzmacniać, zamiast tracić czas na dążenie do czegoś, do czego nie mamy predyspozycji, a co sprawia, że jesteśmy sfrustrowani. Skupianie się na “zasypywaniu luk” jest drenujące i może prowadzić do wypalenia zawodowego.
Jaki był cel przeprowadzenia testów dla pracowników AGH?
Chcieliśmy, aby ludzie byli świadomi swoich mocnych stron, a także, żeby liderzy AGH w centrum zainteresowania postawili talenty poszczególnych członków zespołu. Koncentracja na Talentach oraz inwestycja w rozpoznanie najmocniejszych cech pracowników zwiększa szansę na zbudowanie w pełni zaangażowanego zespołu. Prowadzić ma to do bardziej świadomego rozwijania się w tym obszarze oraz umożliwić lepszą współpracę na co dzień.
Wg Gallupa (dane za: T. Rath, StrengthsFinder 2.0., New York: Gallup Press 2007):
- Ludzie, którzy codziennie używają swoich silnych stron, są o 7,8% bardziej produktywni oraz są 6 razy bardziej zaangażowani w pracę (zaangażowanie mierzone np. za pomocą badania Q12).
- Zespoły, które używają silnych stron na co dzień, są o 12,5% bardziej produktywne.
Podsumowanie
Uważam, że znam siebie dość dobrze, sam wynik z testu nie wniósł nic nowego, dlatego tak ważna była późniejsza praca podczas warsztatów. To spotkanie rozjaśniło mi trochę jak interpretować otrzymane wyniki. Wyniki pokazują nasze talenty, ale nie pokazują jak z nich korzystać.
Bardzo ważny w zrozumieniu swoich talentów był również ich szczegółowy opis, który otrzymał każdy z uczestników projektu.
Nie poprzestawajmy na zrobieniu testu i przeczytaniu „suchych” wyników, ale pracujmy z nimi. Przeczytajmy kilkukrotnie otrzymane indywidualne raporty, zakreślmy w nich co dla nas ważne, doczytujmy na temat swoich talentów, jeżeli to możliwe bierzmy udział w warsztatach, webinariach dotyczących pracy z talentami. Tylko dzięki pracy ze swoimi talentami nauczymy się, jak z nich korzystać w życiu prywatnym oraz zawodowym.