ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Testy offline na Moodle

Karolina Grodecka

12.12.2022

Artykuł opublikowany 2 lata i 9 dni temu.

Inspirator: prof. dr hab. inż. Jan Kusiak (Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH, Centrum e-Learningu AGH).

Styczeń i maj każdego roku w kalendarzu akademickim to czas kolokwiów, zerówek i zbliżających się egzaminów. Dla studentów oznacza to wzmożony czas nauki, a dla prowadzących zajęcia to czas układania zestawów zadań, a następnie długie godziny spędzone nad sprawdzaniem wyników i raportowaniem ocen. A gdyby dało się prościej? Da się – dzięki wtyczce do platformy Moodle – testy offline. Tym razem prof. Jan Kusiak dzieli się z nami swoim doświadczeniem z realizacji testów offline prowadzonych w sali.

CeL AGH: To jak to jest z tymi testami – są offline, ale i online na Moodle?

Jan Kusiak: Tak, na początku może to zastanawiać, ale zasada jest prosta. Moodle jest konieczny do przygotowania testu dla studentów i do jego oceny, ale sam test jest przeprowadzany w sali, na kartkach bez użycia komputerów. W dobie permanentnej obecności cyfrowej, okazuje się, że czasem przejście na wersję analogową daje dużo więcej korzyści niż początkowo można się spodziewać.

Dlaczego zdecydował się Pan na wykorzystanie testów offline?

Po prostu, jako nauczyciel akademicki znudzony i zmęczony wieloletnim układaniem pytań, ich mieszaniem, mieszaniem odpowiedzi, kserowaniem pytań, a następnie poprawianiem prac (i poprawianiem własnych błędów przy żmudnym sprawdzaniu), od dawna poszukiwałem rozwiązania, które umożliwi “automatyzację” i uproszczenie tych prac. Testy offline są rozwiązaniem, szczególnie, gdy egzaminowana grupa jest bardzo liczna.

Co trzeba mieć, aby zrealizować taki test?

Aby wystartować z testem offline trzeba w pierwszym kroku zainstalować w Moodlu wtyczkę “Testy offline”. Oficjalna dokumentacja znajduje się na stronie Academic Moodle Cooperation. W AGH zostało to już zrobione dla całej Uczelnianej Platformy e-Learningowej i wtyczka ta jest dostępna na wszystkich Wydziałach. Z naszych doświadczeń i wielokrotnych testów wynika, że wtyczka jest stabilna, bezpieczna, wspierana i stale rozwijana przez Academic Moodle Cooperation. To bardzo ważne, aby nie instalować i nie korzystać z wtyczek-krzaków, które po krótkim czasie od ogłoszenia przestają być wspierane i stają się zagrożeniem dla całego systemu.

Drugim niezbędnym elementem jest baza pytań na Moodle. To dokładnie ta sama baza pytań jak dla testu online. Przez lata tworzenia testów online na UPeL, stworzyłem dość pokaźną bazę pytań, którą teraz wykorzystuję do przygotowywania zestawu pytań dla studentów do testów offline. Jedynym elementem wymagającym pracy jest wybranie z bazy pytań jedno- i wielokrotnego wyboru, bo tylko taki typ pytań jest obsługiwany w testach offline.

Trzecim elementem jest posiadanie drukarki ze skanerem, która pozwoli wydrukować arkusze pytań i odpowiedzi, a po przeprowadzonym teście umożliwi ich zeskanowanie.

I to w sumie wszystko. Niepotrzebna jest do tego żadna zaawansowana technologia czy infrastruktura.

 

Jak wygląda proces przygotowania testu/egzaminu offline – od realizacji po ocenianie studentów?

Z bazy pytań na Moodle wybieram zestawy pytań dla grup testowych/egzaminacyjnych. Zazwyczaj mam kilka grup więc i kilka zestawów pytań. Moodle generuje mi na tej podstawie 3 dokumenty: arkusz pytań i formularz odpowiedzi dla studenta oraz arkusz korekty dla prowadzącego. Drukuję wszystkie arkusze, rozdaję je studentom w sali, następnie zbieram formularze odpowiedzi i skanuję je. Kolejnym krokiem jest ich wgranie na Moodla, który następnie sam odczytuje odpowiedzi, ocenia i przypisuje wyniki do konkretnych studentów.

Wydaje się to dość proste. Czy zdarzają się jakieś problemy?

Najczęściej powtarzającym się problemem jest nieodpowiednie wpisanie (zakodowanie) przez studenta numeru albumu na formularzu odpowiedzi. Studenci muszą odpowiednio zakodować swój numer w tabelce, aby Moodle mógł powiązać go z ich kontem (nazwiskiem) na Uczelnianej Platformie e-Learningowej. Zdarza się, że studenci nie wpisują numeru, lub co gorzej, błędnie go kodują. Dlatego zawsze zaczynam egzamin od wyjaśnienia na tablicy sposobu kodowania (przydaje się tradycyjna kreda). Przydadzą się także dodatkowe kopie formularzy odpowiedzi dla roztargnionych studentów.

Trzeba także uczulić studentów, że na formularzu odpowiedzi nie mogą nic pisać na marginesach, a także nie mogą go zaginać ponieważ to będzie powodować błędy przy skanowaniu odpowiedzi.

Jak dużo czasu zajmuje przygotowanie i realizacja testu offline?

Nie więcej niż przygotowanie testu online. Jeśli mam gotową bazę pytań, samo wygenerowanie arkuszy pytań dla studentów to dosłownie chwila. Jednak gdyby porównać to do testu tradycyjnego, tutaj przewaga czasowa jest ogromna, ponieważ cała praca związana z ocenianiem i wystawianiem ocen studentom odbywa się automatycznie po stronie Moodla. Jedyne co muszę skontrolować to czy platforma odpowiednio odczytała zeskanowane arkusze odpowiedzi i ewentualnie skorygować orientację wczytanego formularza (czasem arkusz zeskanowany jest krzywo lub do góry nogami).

A jakie korzyści wynikają z testów offline?

Dla mnie jest to bardzo wygodne rozwiązanie, bo mogę ponownie wykorzystać pytania z bazy pytań, w szybki sposób pomieszać pytania, jak i odpowiedzi oraz wygenerować dowolną liczbę zestawów pytań dla grup. Co więcej, Moodle automatycznie sprawdza za mnie testy, a to minimalizuje pomyłki przy ręcznym sprawdzaniu. To wszystko przekłada się na oszczędność czasu przy układaniu pytań, realizacji i ocenieniu. Jeśli grup jest wystarczająco dużo, a pytania w grupach i odpowiedzi są wymieszane, to dodatkową korzyścią dla prowadzącego egzamin jest zminimalizowanie pokusy ściągania, a tym samym zmniejszenie wysiłku pilnowania.

Korzyścią dla mnie jest także to, że na czas egzaminu nie muszę szukać sali komputerowej i dzielić studentów na mniejsze grupy, tak aby wszyscy się zmieścili. Do przeprowadzenia testu offline wystarczy mi zwykła sala wykładowa z ławkami i krzesłami, a o taką zdecydowanie łatwiej podczas sesji egzaminacyjnej.

***

Jan Kusiak, prof. dr hab. inż. – nauczyciel akademicki i pracownik naukowy zatrudniony na Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH (dawniej Wydział Metalurgiczny), od 2003 roku kierownik w Centrum e-Learningu AGH. Główne zainteresowania naukowe związane są z optymalizacją oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji w inżynierii metali. Odrębnym obszarem zainteresowań są zagadnienia związane z e-learningiem. Autor licznych publikacji i referatów konferencyjnych. Jest “ojcem chrzestnym” testów offline na Uczelnianej Platformie e-Learningowej – dzięki jego determinacji, wytrwałości i gotowości do testowania wtyczki, nauczyciele i nauczycielki w AGH mogą korzystać z tego rozwiązania na co dzień i przy okazji sesji egzaminacyjnych.

 

 

Powiązane:

Oficjalna strona z dokumentacją i możliwością pobrania wtyczki Testy Offline

Testy offline krok po kroku

Jak Moodle może ulatwić życie dydaktykowi #4 – testy offline – nagranie webinaru

 

* Artykuł opublikowany 2 marca 2020

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej