Poniższy tutorial opisuje w jaki sposób możesz wykorzystać zainstalowana wtyczkę moodle: Completion progress
Więcej o ciemnym motywie w UPeL
Żeby widzieć takie efekty, jak w tutorialu, przy tworzeniu kursu i dodawaniu poniższego bloku musisz mieć rolę nauczyciela w kursie.
Jak dodać do kursu
Na początku umieść kilka aktywności / zasobów w kursie (np. Lekcję, Test, H5P itd.).
Następnie, będąc w trybie edycji (1), kliknij po prawej Dodaj blok (2) i wybierz blok Postęp ukończenia (3).
Blok postęp ukończenia pojawi się w panelu bocznym z prawej. Jeżeli wcześniej wstawiłeś/łaś inne bloki, szukaj Postępu ukończenia na samym dole.
Zalecamy tego rodzaju blok (dotyczący całego kursu, z wieloma aktywnościami) umieścić na głównej stronie kursu. By przenieść ten blok na samą górę, przeciągnij go chwytając za ikonę .
Więcej na temat przenoszenia bloku na główną stronę kursu.
Uwaga: do kursu możesz dodać więcej niż jeden Postęp ukończenia oraz możesz go umieścić w różnych miejscach kursu. Patrz: Dodatkowe wskazówki na końcu tutorialu.
Po tym zabiegu Postęp ukończenia wygląda tak:
Jak modyfikować Postęp ukończenia
Będąc w trybie edycji, kliknij ikonę koła zębatego (1) przy bloku postępu, następnie wybierz opcję Konfiguruj blok: Postęp ukończenia (2).
Otworzy się pop-up z opcjami, które umożliwiają modyfikacje. Szersze opisy danych funkcji znajdziesz klikając ikonę pytajnika.
Sprawdź poniżej co i w jaki sposób zmienisz za pomocą poszczególnych opcji:
Kolejność aktywności / zasobów możesz zorganizować na pasku postępu według kolejności, w jakiej występują w kursie: Ordering in course.
Wybór drugiej opcji: Time using…, uporządkuje aktywności / zasoby w kolejności w jakiej oczekiwane jest ich zakończenie.
Możesz wybrać sposób, w jaki będzie prezentowany postęp. Opcje: Scroll i Wrap mogą się przydać przy wielu aktywnościach / zasobach.
Wygląd paska po wyborze opcji Squeeze (zalecany, nawet przy dużej liczbie aktywności, gdy umieszczasz postęp na głównej stronie kursu):
Wygląd paska po wyborze opcji Scroll:
Wygląd paska po wyborze opcji Wrap:
Możesz podkreślić prezentację graficzną ukończonych i nieukończonych aktywności, dodając dodatkowe ikony do postępu.
Po wybraniu opcji Tak, np. elementy ukończone będą się wyświetlać jak poniżej:
Wybranie opcji Tak przy Show percentage… doda przy pasku informację o % ukończonych aktywności w kursie.
Po kliknięciu Pokaż więcej… zobaczysz dodatkowe opcje.
Tytuł alternatywny: w miejsce obecnej nazwy / tytułu wyświetli się to, co wpiszesz, np. Twój postęp w kursie.
Activities included: w tym miejscu możesz podjąć decyzję czy chcesz wszystkie aktywności / zasoby zawrzeć w postępie, czy tylko niektóre.
All activities with completion set: ta opcja wyświetla wszystkie aktywności w Twoim kursie, które mają zaprogramowane śledzenie ukończenia.
Pamiętaj: jeżeli dane aktywności odblokują się dla osób studiujących w późniejszym terminie, np. od następnego tygodnia, pokażą się dopiero od momentu odblokowania w postępie. Przykład: łącznie masz 5 aktywności ze śledzeniem ukończenia, przy czym trzy z nich odblokują się za trzy dni od rozpoczęcia kursu. W postępie ukończenia, w chwili rozpoczęcia kursu będą widoczne tylko dwie aktywności, wszystkie pięć będzie widoczne od momentu odblokowania pozostałych trzech.
Wybór opcji Wybrane aktywności pozwala zaznaczyć na liście aktywności znajdującej się poniżej (Wybierz aktywności na zrzucie powyżej) te, które chcesz, by były reprezentowane w postępie. Zaznaczasz kolejne aktywności trzymając cały czas wciśnięty klawisz CTRL / CMD na klawiaturze.
UWAGA:
Jeżeli masz w kursie podział na grupy i pewne aktywności mające śledzenie ukończenia są dostępne tylko dla poszczególnych grup, chcąc zastosować Postęp ukończenia wykorzystaj jedno z poniższych rozwiązań:
- Zastosuj jeden Postęp ukończenia dla wszystkich i w sekcji Activities included wybierz opcję Wybrane aktywności i wybierz tylko te aktywności, które są dostępne dla wszystkich.
- Zastosuj Postęp ukończenia dla każdej z grup (rozwiązanie dość wygodne, gdy masz mało grup w kursie). W sytuacji podziału na grupy w edycji Postępu ukończenia pojawi się dodatkowa opcja.
Pozwoli Ci wybrać, dla której grupy dany postęp ma być widoczny. Dokonaj wyboru grupy, następnie w sekcji Activities included wybierz (przytrzymując CTRL / CMD) aktywności, które widzą wszyscy w kursie oraz konkretnej grupy, dla której edytujesz postęp, pomiń aktywności dla innych grup. Analogicznie postępuj z kolejnymi grupami dodając kolejne bloki Postępu ukończenia. Dana grupa będzie widzieć tylko postęp, który jest do niej przypisany, Ty będziesz widzieć wszystkie postępy (dla każdej grupy). Każdy postęp możesz umieścić na głównej stronie kursu w górnej części. Wskazówka: gdy wejdziesz w Przegląd uczestników (patrz poniżej), danej grupy, wybierz z filtra uczestników, tylko tej grupy, w której postępie jesteś.
Jak sprawdzić postęp w kursie konkretnych osób
Jako osoba tworząca kurs widzisz przycisk Przegląd uczestników, kliknij go.
Zobaczysz wszystkie osoby studiujące zapisane na kurs wraz z indywidualną graficzną reprezentacją postępu ukończenia oraz informacją ile % kursu już jest za nimi.
Poniżej tabeli masz możliwość pobrania raportu dla wszystkich lub wybranych osób studiujących w preferowanym formacie.
Dodatkowe wskazówki
- Bloków: Postęp ukończenia możesz dodać więcej niż jeden do swojego kursu. Oprócz głównego, który reprezentuje wszystkie aktywności, możesz dodać kolejny tytułując go np. Testy – Twój postęp (wybierz z opcji tylko rodzaj aktywności Test) lub Zadania – Twój postęp (wybierz w opcjach tylko aktywności Zadanie) itd.
- Kolejną możliwością jest dodanie bloku postępu do konkretnego modułu i wybranie w opcjach bloku tylko aktywności znajdujących się w wybranym module.
- Dodatkowe / kolejne bloki postępu zalecamy umieszczać w panelu bocznym i wybierać niewielką liczbę aktywności, które będą reprezentowane.
Więcej na temat dodawania bloków znajdziesz w tutorialu: Dodawanie bloków
Może Cię także zainteresować: Blok “status ukończenia kursu”