Forum to przestrzeń do komunikacji, ale również możesz je wykorzystać jako przestrzeń do realizacji ćwiczeń z osobami studiującymi.
Zwróć uwagę na to, że w momencie utworzenia nowego kursu na UPeL system automatycznie tworzy forum Ogłoszenia. Ten rodzaj forum zapewnia wyłącznie komunikację jednostronną – prowadzący kurs może zamieszczać na nim ogłoszenia dla studentów/tek dotyczące np. organizacji i przebiegu całego kursu. Możesz je usunąć lub ukryć w kursie.
Jak dodać?
W kursie przejdź w tryb edycji i wybierz opcję Dodaj aktywność lub zasób.
Z wyświetlonej listy wybierz aktywność Forum.
Po wybraniu aktywności system wyświetli formatkę z ustawieniami ogólnymi dla Forum. Wypełnij pola Nazwa Forum (obowiązkowe), Opis (w tym miejscu możesz wprowadzić informację, którą studenci zobaczą jako pierwszą po wejściu na forum – pamiętaj, aby zaznaczyć opcję Wyświetl opis na stronie kursu). Zwróć również uwagę na pole Rodzaj forum – jest istotne ze względu na to, że w tym miejscu decydujesz, jakiego rodzaju forum tworzysz. Do wyboru masz kilka rodzajów.
Rodzaje forum
- Forum standardowe do użytku ogólnego. Jest ustawione domyślnie na UPeL. Ten rodzaj forum pozwala każdej osobie dopisanej do kursu założyć nowy wątek i odpowiadać na wpisy tego forum.
- Forum pytań i odpowiedzi. Specyficzną cechą tego typu forum jest to, że student/ka nie zobaczy prac innych, zanim nie opublikuje swojej odpowiedzi. Dzięki temu wiesz, że nie wzorował/a się, ani sugerował/a pracą innych. Natomiast będzie mógł/a obejrzeć je i komentować później. Może to narzędzie służyć np. do wypracowania i porównania różnych sposobów rozwiązania tego samego zadania. W instrukcji takiego forum opisz osobom studiującym jego działanie. Pamiętaj, że jako osoba prowadząca sam/a musisz opublikować pierwszy wpis na takim forum, żeby studenci/ki mogli odpowiadać na rozpoczęty przez Ciebie wątek.
- Pojedyncza prosta dyskusja – na tym forum jest tylko jeden wątek i w nim dzieje się cała dyskusja i komunikacja.
- Standardowe forum wyświetlane podobnie jak blogi to forum wielowątkowe – każdy/a może dodać nowy wątek i komentować wątki dotychczas rozpoczęte na forum.
Pozostałe opcje dostępne w ustawieniach ogólnych Forum to Dostępność (możesz zdecydować, w jakim/od jakiego czasu forum będzie dostępne dla studentów/tek) oraz Załączniki i zliczanie słów (możesz określić, ile załączników w postaci plików studenci mogą dołączać do forum oraz włączyć opcję zliczania słów, jakie studenci/tki dołączają w swoich wpisach).
Subskrypcja i obserwacja
Możesz w tym miejscu zdecydować, czy osoby studiujące będą otrzymywać na maila informacje z forum (subskrypcja opcjonalna – student/ka będzie mógł/a wybrać, czy wiadomości z forum będą przychodziły na maila). Wymuszenie subskrypcji – wymuszasz to, że każda wiadomość z forum trafi na skrzynkę mailową studenta/tki. Automatyczna subskrypcja – wszyscy są do forum zapisani, otrzymują kopię wiadomości na maila a w późniejszym czasie mogą zdecydować, czy nadal chcą otrzymywać wpisy na maila, czy jednak rezygnują z tej opcji. Subskrypcja wyłączona oznacza, że maile nie będą w ogóle przychodzić.
Obserwacja ustawiona jest z kolei domyślnie na UPeL Opcjonalnie – to powoduje, że system każdą nowo wprowadzoną wypowiedź na forum oznacza na żółtym tle i pokazuje liczbę nowych wpisów od naszej ostatniej wizyty w kursie. Student/ka może zdecydować, czy chce mieć takie powiadomienia wyświetlane, czy jednak z nich rezygnuje.
Po wypełnieniu formatki Forum i ustawieniu wszystkich koniecznych opcji możesz wrócić na forum – zarówno nauczyciel/ka, jak i osoby studiujące mogą dodawać nowe wpisy.
Warto wiedzieć
Możesz dać sobom studiującymy możliwości wzajemnego oceniania wpisów. W tym celu nadaj im do tego uprawnienia przechodząc do zakładki Więcej, w której wybierasz Uprawnienia.
Następnie po otwarciu listy Uprawnień w części Aktywność: forum wybierz właściwą opcję: Ocenić wpisy. Pod listą uprawnionych osób znajduje się “+“, który po odkliknięciu pozwoli na dodanie wybranej roli.
Wszystkie te działania możesz wykonywać w trybie ciemnym (Włączanie ciemnego motywu).