Inspirator: mgr. inż. Paweł Kłeczek (Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej, AGH)
Do czego wykorzystujesz platformę UPeL?
W ramach zajęć z informatyki studenci projektują system do modelowania i symulacji działania sieci na przykładzie “linii produkcyjnych” w fabryce. Realizując program zajęć korzystam z dwóch narzędzi: DokuWiki i UPeL. DokuWiki jest bazą z materiałem merytorycznym z kursu i ułatwia mi dostarczanie treści, a UPeL pomaga w dalszym etapie, gdy studenci oddają zadania grupowe i udzielają sobie nawzajem informacji zwrotnej. Po wstępnym przygotowaniu merytorycznym studenci opracowują projekt i publikują go na forum. Każda osoba ma za zadanie skomentować dwie prace.
Może np.:
- prosić o uzasadnienie podjęcia pewnych decyzji projektowych (np. “Co skłoniło Was do zastosowania w miejscu … klasy abstrakcyjnej?”),
- wskazywać na potencjalne problemy z istniejącym rozwiązaniem (np. “Wydaje mi się, że hierarchia klas … nie spełnia zasady LSP, gdyż …”)
- sugerować ulepszenie rozwiązania (np. “Moim zdaniem utworzenie interfejsu I i bazującej na nim hierarchii klas … pozwoli na zastosowanie mechanizmu polimorfizmu i tym samym efektywniejszą konfigurację systemu.”)
Na czym polega Twoja praca online ze studentami?
Jako prowadzący zapoznaję się ze wszystkimi i pracami i komentarzami, komentuje je i podsumowuje prace nad projektem. W podsumowaniu zbieram najtrafniejsze uwagi i najczęstsze błędy w rozumowaniu.
Poza komentarzami i podsumowaniem, problemy i błędy bardzo specyficzne dla danego projektu omawiam indywidualnie z daną grupą.
Jak się sprawdza taki sposób pracy?
Zaangażowanie studentów przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Ich komentarze są merytoryczne i wartościowe a pytania trafne.
Bardzo dziękuję za rozmowę!
Paweł Kłeczek – absolwent kierunku Informatyka na wydziale EAIiIB AGH, prowadzi zajęcia dydaktyczne poświęcone programowaniu w językach C, C++ i Python. Od 2017 r. konsekwentnie realizuje plan stworzenia spójnej bazy kursów związanych z nauką programowania i wytwarzania oprogramowania, w oparciu o narzędzia DokuWiki i Moodle.